Ola Serneke lämnar Landvetter Södra på grund av konjunkturläget och regeringens omtag med järnvägen

Stadsutvecklingsprojektet Landvetter Södra förlorar en av sina exploatörer. Byggbolaget Serneke lämnar jättebygget med anledning av konjunkturläget. Men till Härryda-Posten säger bolagets ägare Ola Serneke att även regeringens omtag med järnvägssträckan Göteborg-Borås spelar in.

ANNONS
|

Konsortiet bakom stadsutvecklingsprojektet Landvetter Södra förlorar en av sina sex exploatörer som tillsammans med Landvetter Södra Utveckling AB och Härryda kommun ska bygga 4 000 nya lägenheter i den första etappen. Göteborgsbaserade byggbolaget Serneke lämnar på grund av konjunkturläget, meddelades under torsdagsmorgonen.

– Vi förstår att förändringar i omvärlden kan ge konsekvenser som detta och har riggat i samarbetsavtalet för att detta kunde uppstå. Vi hanterar nu deras begäran enligt avtalet, som bland annat möjliggör för övriga parter att få fler byggrätter i händelse av utträde av någon part, sade Maria Ådahl, vd Landvetter Södra Utveckling AB i ett skriftligt uttalande.

ANNONS

Regeringens omtag med järnvägen på Västkusten har påverkat Sernekes beslut

Men när Härryda-Posten når byggprofilen Ola Serneke menar han att det inte bara är konjunkturläget som får hans bolag att träda tillbaka.

– Jag har väldigt stor tro på att man hela tiden ska koppla ihop stadsutveckling med kollektivtrafik på ett bra sätt. Att regeringen meddelat att de tar omväg med järnvägen på sträckan Göteborg-Borås har fått oss att omprioritera, säger Serneke och lägger till:

– Det är jättetråkigt att lämna men det är bara prioriteringsmässigt.

Landvetter Södra har nämnts som en möjlig pendlingsstation i framtiden utöver Landvetter flygplats, men har inte ingått i planeringen för etapp 1 som Serneke nu lämnar. Ändå nämner Ola Serneke regeringens omtag som en osäkerhetsfaktor som ligger till grund för att bolaget nu lämnar Landvetter Södra.

– Tyvärr puttar regeringen tåget framåt. Det är olyckligt att det blivit så. Jag blev deppig när jag såg att regeringen tar ett omtag. När man tar ett sådant beslut regeringsbeslut att flytta en sådan stor investering framåt så tror jag inte att regeringen inser att det drar med sig projekt i kommuner. Det påverkar bolag och projekts attraktionsvärde.

Regeringen säger ju att omtaget inte kommer påverka tidsaspekten för järnvägssträckan Göteborg-Borås.

– Vår bedömning är att det kommer ta längre tid på grund av det här. Vis av erfarenhet helt enkelt.

ANNONS

Ola Serneke säger till Härryda-Posten att bolaget inte har pratat med Landvetter Södra Utveckling AB om etapp två.

– Vi har bara konstaterat att vi tror på projektet och är absolut inte negativa till projektet. Vi gillar Landvetter och vi gillar Härryda och vi gillar personerna som jobbar med projektet.

Landvetter Södras vd: ”Påverkar inte nämnvärt”

Övriga aktörer i konsortiet kvarstår. De fem återstående bolagen är GBJ Bostadsutveckling AB, Nordr, Riksbyggen, Skanska och Wallenstam AB med Boklok Housing AB. De kommer nu att få möjlighet att ta över Sernekes andelar i projektet.

Maria Ådahl, vd för Landvetter Södra Utveckling AB som driver projektet säger till Härryda-Posten att de fem bolagen stannar kvar i konsortiet. Att Serneke lämnar påverkar inte projektet negativt, menar hon.

– Det påverkar inte nämnvärt. Vi har riggat samarbetet för att det ska kunna ske förändringar i konsortiet och det har möjliggjort att de som är kvar kan ta över andelar om någon vill gå ur av olika anledningar.

Ådahl hänger inte läpp för dagens besked.

– Vi är i en väldigt positiv och framåtriktad fas då vi gemensamt har kommit fram till en strukturplan som ligger till grund för vårt pågående arbete med detaljplaner. Vi har också enats om en konceptbeskrivning som vi jobbar kring som är en slags målbild för alla parter.

ANNONS

Har något annat bolag gett indikationer på att de också överväger att lämna?

– Nej, absolut inte. Det jag hör är att alla är väldigt positiva till projektet och att de vill fortsätta.

Är du orolig för att fler bolag kommer lämna?

– Nej, det är jag inte. Vi är i en framåtriktad fas.

Ola Serneke anger att regeringens omtag med tågsträckan Göteborg-Borås är en faktor som påverkat bolagets beslut att lämna. Men Maria Ådahl säger att den första etappen inte planerat med nya tågförbindelser.

– Vi jobbar med första fasen med 10 000 invånare och då har vi hela tiden vetat att vi inte kommer ha någon järnväg eller station. Vi jobbar med mobilitetslösningar och den här första fasen ska klara sig oberoende tåg. Sedan är det egentligen positivt för Landvetter Södra att det kan bli mer regionaltåg med möjligheter till mer arbetspendling. Det ser vi som positivt för projektet. Höghastighetsprojektet påverkar inte första etappen.

Härryda-Posten söker infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för en kommentar.

LÄS MER:Förslaget: Ge Förbo möjlighet att bygga bostadsrätter

LÄS MER:Muharrem Demirok kan bli Centerpartiets nya ledare: ”Min favorit”

LÄS MER:Härryda kommun var för långsam – bör böta enligt IVO

ANNONS