Hundratals missade medicineringar och signeringar på Hjortens gruppbostad

Under de senaste två åren har medicinmissar och uteblivna signeringar på Hjortens gruppbostad varit ett problem. Härryda-Postens granskning av inrapporterade avvikelser till Härryda kommun avslöjar att Nytidas personal har missat medicinering och signeringsåtgärder vid hundratals tillfällen. Samtidigt varnar personal till Härryda-Posten att personer utan behörighet delar ut medicin. Nu begär Härryda kommun en åtgärdsplan av Nytida.

Enes Mehmedagic

Härryda kommun började successivt införa digital signering inom sin hälso- och sjukvård 2018. Digital signering är en övergripande åtgärd för att förbättra patientsäkerheten genom att bland annat öka tydligheten kring delegeringar, och möjliggöra snabbare uppföljningar samt minska antalet avvikelser.

Trots att det är Nytida som sedan 2020 sköter verksamheten, är det Härryda kommun som genom huvudmannaskapet har det övergripande ansvaret för att se till att de boende på Hjorten får en god vård och att i enlighet med hälso- och sjukvårdslagen säkerställa och utveckla verksamheten.

Härryda-Postens granskning visar att inrapporterade läkemedelsavvikelser från Hjorten strömmat in kontinuerligt under de två senaste åren. Först nu begär Härryda kommun en åtgärdsplan av Nytida.

Under år 2022 missade Nytidas personal på Hjorten, enligt avvikelserapporterna att dela ut medicin vid ungefär 200 tillfällen. Det rör sig både om enskilda läkemedel ur originalförpackning, eller förpackade apodoser som är en påse med flera läkemedel som ska tas vid samma tillfälle. Därtill missade personal att signera över 100 poster, vilket då omöjliggör för Härryda kommun att veta om medicin eller åtgärd faktiskt aktualiserats. Fram till den 11 juli i år har Nytidas personal missat att ge medicin eller apodos upp till 40 gånger, och missat signering av åtgärd vid uppemot 150 olika tillfällen.

Härryda kommun har begärt in en åtgärdsplan

I slutet av juli förklarade Härryda kommuns medicinskt ansvariga sjuksköterska, Linda Strandberg i ett e-postmeddelande till Härryda-Posten att hon vid två tillfällen varit i kontakt med Hjortens verksamhetschef avseende brister i läkemedelshanteringen. Detta skedde under hösten 2022.

Trots detta har problematiken med framförallt missad signering fortsatt under 2023, och först den 28 augusti begärde Härryda kommun en åtgärdsplan av Nytida som visar hur omsorgsbolaget ska komma till rätta med bristerna.

När Härryda-Posten i ett e-postmeddelande till Linda Strandberg, beställarenhetens chef Martin Filin Karlsson och Härryda kommuns chef för sektorn för socialtjänst Malin Johansson ställer frågan om varför kommunen begärt in en åtgärdsplan först nu, trots vetskap om problematiken, skriver Malin Johansson ett sammanställt svar utifrån svar både från Linda Strandberg och Filin Karlsson:

“Härryda kommun har genom samverkan och dialog försökt att åstadkomma förbättringar gällande läkemedelshanteringen/signeringen. Vi har haft extra utbildningstillfällen för delegering till Nytidas medarbetare, sjuksköterskor har deltagit vid arbetsplatsträffar för att samverka i frågan och verksamhetschefen har ombetts att åtgärda bristerna. Eftersom dessa åtgärder inte har haft avsedd effekt har vi nu begärt en åtgärdsplan.”

De skriver även:

“MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska, red. anm.) är öppen för att delta i förbättringsarbetet eller komma med råd, men Nytida behöver utreda orsakerna till att problematiken fortgår och komma fram till åtgärder för att komma till rätta med problematiken.”

Härryda kommunhus i Mölnlycke.
Härryda kommunhus i Mölnlycke. Bild: Malte Just

Härryda kommun: “Inga indikationer på patienterna försämrats i sin hälsa”

Enligt Härryda kommuns svar till Härryda-Posten anser Malin Johansson att det är allvarligt om en patient inte får ordinerat läkemedel, men menar att patienterna inte försämrats i sitt mående under denna period:

“Det är likaså allvarligt om delegerad personal inte signerar givna läkemedel, dels för att det blir oklart huruvida patienten fått läkemedlet eller inte, dels för att den delegerade personalen inte fullgör sitt åtagande som delegerad. Det finns inga indikationer på att patienterna skulle ha försämrats i sina sjukdomar/tillstånd eller att de skulle försämrats i sin hälsa, varför medicinskt ansvarig sjuksköterska drar slutsatsen att patienternas läkemedelsbehandlingar inte avbrutits eller misskötts på ett sådant sätt att det fått konsekvenser för patienternas hälsa”, skriver Malin Johansson.

Hon skriver också att hon fått en försäkran från Nytida att läkemedelsavvikelserna gällande missad medicin egentligen rör sig om att det är missade signeringar, och skriver:

“Om dospåsar missas att ges blir de över, vilket vanligen noteras av nästa person som ska dela läkemedel. Uppgifter om överblivna dospåsar har inte inkommit.”

Kan de många missade signeringarna bero på att personal på Nytida saknar delegation - men trots detta gett ut läkemedel – och inte kan signera i appen?

– Personal som inte är delegerad får inte hantera läkemedel, säger Malin Johansson till Härryda-Posten.

En tidigare anställd, Erik, som Härryda-Posten intervjuat i en tidigare artikel menar dock att personal slänger medicin.

Arkivbild.
Arkivbild. Bild: JESSICA GOW / TT

Nytidapersonal: “Vardag att personer utan delegation delar ut medicin”

När Härryda-Posten pratar med en Hjorten-anställd, som vill vara anonym på grund av rädsla för repressalier, gällande bristerna i läkemedelshanteringen, säger personen:

– Herregud. Folk är jätteslarviga och skiter i att signera. Det är lite på den nivån, men att man missar ge medicin fattar jag inte hur det kan ske. Det borde bli en varning på det.

Hur allvarligt är det att de boende inte får sin medicin vid enstaka tillfällen, men regelbundna tillfällen?

– Det är ingen dödsfara, men det handlar om deras mående och att missa medicin en gång kan göra att de mår jättedåligt.

Härryda kommun har dragit slutsatsen att behandlingarna inte avbrutits eller missköts, och att de boende på Hjorten inte lidit några men. Vad säger du om det?

– Det kan vara så också, men det ska inte spela någon roll egentligen. Varför har de medicin då? Jag tycker det är en konstig kommentar.

Personen bekräftar att personal utan delegation delar ut medicin “på vardaglig basis”, och att det kan var en grund till det höga antalet avvikelserapporter.

– Det är inget snack om den saken. Folk säger bara “jag ger medicin, så får du signera”. Det är en vardagsgrej att vikarier lånar blippar eller ger ut medicin, och ber någon annan signera men så kan den personen senare glömma att signera.

Gruppbostaden Hjorten i Mölnlycke drivs av Nytida.
Gruppbostaden Hjorten i Mölnlycke drivs av Nytida. Bild: Enes Mehmedagic

Nytida medvetna om problemen: “Vi ska jobba mer utförligt”

Nytidas sektorchef Jonny Schelin bekräftar för Härryda-Posten att omsorgsbolagets personal har problem med läkemedelshanteringen. Han skriver i ett e-postmeddelande:

“Vi ska ta fram en handlingsplan i samarbete med kommunens MAS. Det finns rutiner för att hantera läkemedel och signering och för oss handlar det om att se till att de efterföljs av alla medarbetare. Vi ska jobba mer utförligt med att se till att rutinerna följs och höja kunskapsnivån om varför det är viktigt. Vi inför också extra kontroll så att vi ser att rutinerna har följts.”

När Härryda-Posten presenterar antalet avvikelserapporter som denna artikel berör, förklarar Jonny Schelin att han inte känner igen siffrorna och att “De skiljer sig väldigt mycket från de som finns i kommunens system.”

Tidningen undrar då om han syftar på antalet avvikelserapporter eller medicintillfällen, men får ej något svar på detta.

Härryda-Posten har i denna artikel tittat på missade medicintillfällen som avvikelserna berör, en avvikelse kan innehålla flera missade medicintillfällen. Exempelvis finns en avvikelse från den 16 november år 2022. I den står det antecknat att berörd brukare inte fått sin ordinerade medicin vid 17 olika tillfällen, under perioden 15 oktober och 11 november.

“Jag känner inte igen siffrorna, men det får vi naturligtvis titta närmare på eftersom det är så stora skillnader”, skriver Jonny Schelin och:

“Omsorgstagarna på Hjorten har många läkemedel. Från årsskiftet till 31 augusti rör det sig om drygt 4.000 medicintillfällen.”

När Härryda-Posten slår ut antalet medicintillfällen per dag, från årsskiftet till 31 augusti i år och boende på Hjorten, visar siffran att det rör sig om knappt tre olika medicintillfällen per dag, per boende.

Händer det att personal på Nytida utan delegering delar ut medicin?

“Personal utan delegering ska ej ge medicin till någon boende och medarbetarna ska veta vilka rutiner som gäller. Skulle det ske att personal ger medicin utan delegering så blir det arbetsrättsliga åtgärder”, skriver Jonny Schelin.

Hur påverkar dessa incidenter patienternas säkerhet och vårdkvalitet?

“Jag är trygg med att personalen på Hjorten gör sitt yttersta för att ge en god omsorg till de boende. Verksamheten besöks regelbundet av kommunens sjuksköterskor som har det medicinska ansvaret. Vi har inte fått några indikationer på att omsorgstagarna påverkats negativt.”

LÄS MER:Nytida-chefen: ”Vi har lyft de utmaningar som finns”

LÄS MER:Härryda kommuns granskning av Hjorten visar inga avtalsbrott

LÄS MER:Stort bortfall när Mölnlycke IF möter Askims IK

LÄS MER:Sex och satan poppis – här är regskyltarna som är förbjudna