Vd:n om jättevarslet hos Mitsubishi i Mölnlycke: ”Förkrossad”

Truckföretaget Mitsubishi Logisnext i Mölnlycke lägger ner all tillverkning, och nyligen varslades 250 medarbetare.
– Jag blev förkrossad, säger vd:n Martin Björkroth i en stor intervju med Härryda-Posten.

ANNONS
|

”Move the world forward” står det i entrén till Mitsubishi Logisnexts lokaler i Mölnlycke. Men världen stannade upp för de 250 medarbetarna som i förra veckan fick ett varselbesked. Chockartat, beskrev flera medarbetare situationen efter att de fått veta att tillverkningen i Mölnlycke ska flyttas till Finland.

Martin Björkroth, vd för Mitsubishi Logisnext Europe, var den som lämnade beskedet.

– Det var en av de jobbigaste dagarna i mitt yrkesliv. Det var jättetungt. Eftersom jag känner många och känner för verksamheten – då blir det ju väldigt mycket känslor, berättar Björkroth där han sitter vid konferensbordet på företagets andra våning.

ANNONS

Bakom honom, utanför fönstret, hänger molnen tunga. På väggen mittemot hänger två bilder på truckar som tillverkats i Mölnlycke. Men snart blir det ingen mer trucktillverkning. I december 2024 ska tillverkningen upphöra. Företaget har funnits sedan 1958 och har gått igenom några ägarbyten innan det hamnade under Mitsubishi 2016. Martin Björkroth själv har arbetat inom bolaget sedan 2001.

– Mina barn är det bästa jag vet, så ingen liknelse i övrigt, men jag har känt några här längre än mina barn. Så det är klart att det finns en kultur och en familjekänsla, säger han.

Hur skulle du beskriva åren här innan beskedet kom?

– Helt underbara, det är därför jag har varit här så länge. Vi har någonting, jag har aldrig lyckats sätta finger på det, men det finns en stolthet, en lojalitet som har gjort det kul att åka till jobbet varje dag, säger Martin Björkroth.

Martin Björkroth framför entrén till företaget där han arbetat sedan 2001.
Martin Björkroth framför entrén till företaget där han arbetat sedan 2001. Bild: Malte Just

”Så fungerar det i stora företag”

Mölnlycke-företagets ägare gav ledningen besked om nedläggning i mitten på april. Ett ”jättetungt” besked att få, säger Martin Björkroth som snabbt bestämde sig för att göra detta så bra som möjligt trots omständigheterna:

– Jag blev förkrossad, naturligtvis. Samtidigt vill jag göra det så bra som möjligt för dem som är drabbade. Jag känner många av dem, jag vill göra det här så värdigt som möjligt, så att man kommer vidare. För det finns ju ett liv efter det här. Det är inte jordens undergång, även om det kanske känns så när man får beskedet.

ANNONS

Vad är skälet till nedläggningen?

– I en stor koncern tittar man hela tiden på strukturkostnader. Här har man kommit fram till i de analyser som gjorde att produktionsstrukturen i Europa behöver ses över. Den här gången har beslutet landat i att avveckla produktionen i Mölnlycke. Och så fungerar det i stora företag.

Ni gick med vinst förra året, likväl läggs det ner?

– Det handlar inte om vinst eller inte vinst. Det handlar om produktionsstruktur. Och även om du har vinster idag så behöver man se över sin kostnadsstruktur, menar Martin Björkroth.

Hur många som får gå är inte skrivet i sten, förhandlingar pågår, men cirka 250 medarbetare kommer lämna.

– Samtidigt får vi inte glömma att det ska finnas kvar cirka 60 medarbetare i bolaget. För bolaget lever ju vidare, även utan tillverkning. Och de måste ju känna att det är ett livskraftigt företag.

Och de riskerar inte att också varslas?

– Det ser jag inte idag, det är inte i planen.

Bolaget som startades 1958 har sedan 2016 varit i Mitsubishis ägo. Nu flyttas tillverkningen till Finland.
Bolaget som startades 1958 har sedan 2016 varit i Mitsubishis ägo. Nu flyttas tillverkningen till Finland. Bild: Malte Just

”Utmaning att behålla medarbetare”

Martin Björkroth leder Härryda-Postens reporter genom företagets lokaler. Han hejar glatt på alla han möter och alla hejar tillbaka. ”Trevlig helg” hojtar en medarbetare som nyss blivit varslad. Martin Björkroth vänder sig om:

ANNONS

– Det finns någonting i det här företaget, medarbetarna är helt fantastiska. Redan på eftermiddagen när vi hade meddelat det här så är största delen tillbaka i arbete och fortsätter leverera, berättar han.

Att tillverkningen nu ska fortgå i 1,5 år trots beskedet kommer bli en utmaning, enligt Björkroth, som menar att problemet kommer bli att hålla medarbetarna kvar i en tid då arbetsmarknaden är god inom tillverkningsindustrin. Hur de ska motivera medarbetarna att fortsätta blir en knäckfråga.

– Jag tror att det handlar om att visa värdighet och respekt. Samtidigt som vi vill ha kvar människor. Vi vill inte bli av med någon, inte en enda idag. Samtidigt ska vi försöka hjälpa människor vidare i livet. Det är ju den där balansgången då.

Vad konkret kommer arbetarna erbjudas för hjälp?

– Det kan vara genom kontakt med andra arbetsgivare som har hört av sig. Vi kanske bjuder in dem här senare under året så de får presentera sig, säger Martin Björkroth och fortsätter:

– Man kommer inte ha svårt att få jobb. Jag tror det kommer vara tvärtom. Det kommer vara en utmaning för oss att behålla medarbetare.

Anställda kommer även bli erbjudna rådgivning ifall de vill byta karriär, enligt Björkroth.

ANNONS

Vad händer med dig?

– Det är helt ointressant. Antingen är jag kvar i bolaget eller så är jag inte det. Mitt fokus ligger på att göra det här så bra som möjligt för dem som drabbats, säger Martin Björkroth, vd på Mitsubishi Logisnext.

LÄS MER:Varselbeskedet på Logisnext kom som en chock för facket

LÄS MER:Mölnlyckeföretag varslar 250 anställda

LÄS MER:Härryda kommun misstänker avtalsbrott från Nytida

ANNONS