Trafikverket vill se ny station i Landvetter – det vill inte Härryda kommun

När Trafikverket presenterar sitt förslag till ny tågsträcka Göteborg-Borås föreslås en helt ny station i Landvetter – vilket Härryda kommun själva inte förordar.
– Vi anser att stationen i gamla Landvetter ska utgå, säger Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Härryda.

ANNONS
|

När Trafikverket, under måndagen, presenterade sitt omtag av de nationella tågplanerna till regeringen blev det en smärre nyhet i det alternativ som myndigheten själv har rankat högst.

Förutom ett nytt dubbelspår för järnvägen mellan Göteborg och Borås, ingår en ny station i Landvetter.

Därtill förordas en koppling till Kust till kust-banan vid Mölnlycke, det som kallas för alternativ 2b. Mölnlycke station föreslår byggas om så att tåg kan gå mellan den nya sträckningen och dagens Kust till kust-bana.

Därmed kan Mölnlycke och Landvetter kopplas på den regionala.

Vid Landvetter flygplats bedöms det inte längre behövas förbigångsspår. Istället förespråkas två spår med perrong.

ANNONS
Trafikverkets högst rangordnade alternativ.
Trafikverkets högst rangordnade alternativ. Bild: Trafikverket

Härryda kommun vill inte ha station i Landvetter

Förslaget om en ny station i Landvetter samhälle går tvärs emot vad Härryda kommun själva vill.

Kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M) menar att den överenskommelse, som bland annat Härryda, Göteborg, Borås och statliga Swedavia presenterade i förra veckan, tar större ansvar för regeringens uppdrag till Trafikverket – än vad Trafikverket själva lyckats med.

I ett sms till Härryda-Posten skriver Vorberg:

”Trafikverkets förslag utgår från att de ska bygga samma lösning som för höghastighetståget, och sedan lägga en eventuell koppling till kust till kust-banan i Mölnlycke och utbyggd station i gamla Landvetter i ett eget sidoprojekt. Den överenskommelsen vi gjort politiskt tar ansvar för helheten när det gäller regeringsuppdraget och då anser vi att stationen i gamla Landvetter ska utgå”.

Han fortsätter:

”En station där skulle innebära borttagande av Röd Express med längre gångavstånd från centrum till kollektivtrafikbyte och längre restid för Landvetterborna till Göteborg.”

Trafikverket håller dörren öppen för Landvetter södra

I dagsläget bedömer inte Trafikverket att det finns reseunderlag för en station vid Landvetter södra. Därmed har Trafikverket inte tagit med det som en förutsättning för de alternativ som presenteras idag.

Men dörren är inte stängd:

”Det är dock möjligt att planera för raka spår på de sträckor där en framtida station kan vara aktuell”, skriver Trafikverket som slår fast att det får bli föremål för en separat planeringsprocess.

ANNONS

År 2038 räknar Trafikverket med att hela nya järnvägssträckningen kan användas av pendlarna, med en restid på 36 minuter mellan Göteborg och Borås, och med avgångar en gång i kvarten från Mölnlycke och Landvetter till Mölndal och Göteborg.

Däremot beräknas tågen från Mölnlycke och Landvetter kunna gå i höjd med år 2036 till Mölndal och Göteborg.

Idag står tågresorna för mindre än en procent av det totala resandet i stråket Göteborg-Borås, och endast för cirka tre procent av resorna med kollektivtrafik.

Endast en fjärdedel av alla resor sker med kollektivtrafik, de flesta med buss.

Artikeln uppdateras.

LÄS MER:Härryda kan få upp till tre nya tågstationer längs med tågsträckan Göteborg-Borås

LÄS MER:Landvetter flygplats har väntat i 20 år på tåget

LÄS MER:SD vill hellre rusta upp befintliga tågsträckan mellan Göteborg-Borås

ANNONS