SD vill hellre rusta upp befintliga tågsträckan mellan Göteborg-Borås

Sverigedemokraterna säger nej till den överenskommelse som bland annat Härryda kommun presenterade i förra veckan om ny järnvägssträckning Göteborg-Borås. Istället vill partiet rusta upp befintliga bana.
– Vår bedömning är att vårt alternativ är det enda rimliga och möjliga, skriver Peter Arvidsson (SD) i ett e-postmeddelande till Härryda-Posten.

ANNONS

Förödande. Det är ordet som Sverigedemokraterna använder för att beskriva konsekvenserna för bland annat Härryda kommun om den tågöverenskommelse som presenterades i förra veckan av Västkustens parter blir verklighet. Förslaget för en ny förbindelse innebär bland annat upp till tre nya tågstationer i Härryda kommun och 35 minuters pendlingstid mellan Göteborg och Borås.

Istället vill partiet att den befintliga banan ska ”restaureras och byggas upp”. Samtidigt betonar partiet vikten av att det etableras tågkommunikation till Landvetter flygplats för både Göteborg och Borås.

I ett uttalande skriver SD bland annat att ”De samhällsekonomiska och sociala effekterna av att bygga om stora delar av våra tätorter och anrätta nya tåglinjer rakt igenom befintliga bostadsområden ligger inte i våra invånares intressen.”

ANNONS

Bakom det sverigedemokratiska alternativet står partiföreningar i Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Mölndals stad, Härryda kommun, Bollebygds kommun, Borås stad samt riksdagens trafikutskott.

SD: ”Alla stationsorter ska få bra pendlingsmöjligheter”

Peter Arvidsson, gruppledare för Sverigedemokraterna i Härryda kommunfullmäktige, är en av dem som skrivit under partiets tågförslag. Han svarar på Härryda-Postens frågor via e-post.

Ni är det enda partiet i Härryda fullmäktige som inte står bakom den västsvenska plan som presenterades tidigare i veckan. Hur ser utsikterna ut för att förverkliga ett förslag som bara SD står bakom?

”Regeringsuppdraget till Trafikverket var solklart: ”om det finns åtgärder på existerande Kust till kust-banan mellan Göteborg och Borås som skulle kunna vara en del i en kostnadseffektiv lösning”. På måndag ska trafikverket redovisa sitt uppdrag till regeringen och vår bedömning är att vårt alternativ är det enda rimliga och möjliga.”

Hur effektiv blir en restaurering av befintlig bana om Mölnlycke blir en flaskhals utan det fyrspår vid stationsläget som den andra överenskommelsen föreslår?

”Det pågår ett större renoveringsarbete med att byta kontaktledningsstolpar nu i sommar. Jag brukar ofta hänvisa till gjorda åtgärdsvalsstudier för kust-till-kustbanan som redan är gjorda. Där ingår åtgärden att bygga ut andra sträckor på banan till dubbelspår. Vi inväntar Trafikverkets utredning som kommer på måndag. Den överenskommelse du hänvisar till där 4 spår genom Mölnlycke föreslås har till och med Trafikverket sagt nej till då det innebär för stort ingrepp i Mölnlycke. Det skulle förmodligen ödelägga ännu större del av Mölnlycke än den tunnel som det varit stora protester emot senaste åren.”

ANNONS

Peter Arvidsson skriver även att ”Det finns allmänt sett ett antal tekniska problem som de flesta politiker i dagsläget inte bryr sig om – det är lätt att önsketänka utan kunskap” och att partiet hellre bygger ut befintliga järnvägskorridorer så att befintliga stationsorter i kommunen ska få bra pendlingsmöjligheter.

”Enligt det andra förslaget ska det mest gå godståg förbi Rävlanda och Hindås”, menar Peter Arvidsson.

LÄS MER:Härryda kan få upp till tre nya tågstationer längs med tågsträckan Göteborg-Borås

LÄS MER:Landvetter flygplats har väntat i 20 år på tåget

ANNONS