Landvetter flygplats har väntat i 20 år på tåget

Överenskommelsen om tågsträckan Göteborg-Borås som presenterades i veckan blev en storseger för Härryda. Upp till tre stationer kan det bli om regeringen säger ja. En av stationerna har större betydelse för Västsverige än de andra.
– Vi har jobbat med den här frågan i 20 år, säger Landvetters flygplatschef Anna Strömwall till Härryda-Posten.

ANNONS
|

Kastrups flygplats har en, Arlanda likaså. Men för de resenärer som vill ta sig till och från Sveriges andra största flygplats Landvetter är det bil eller flygbuss som gäller. Det kan vara på väg att ändras. Allt som krävs är ett regeringsbeslut.

Att Västkusten äntligen enats om hur tågsträckan Göteborg-Borås ska dras är det första klivet mot den första ankomsten och avgången från flygplatsens framtida perronger. Att Swedavia, den statliga myndighet som äger de tio största flygplatserna i landet inklusive Landvetter var en av parterna som skrev under, ger en fingervisning om hur regeringen kan komma att fatta sitt beslut.

ANNONS

– Vi har respekt för att det finns olika intressenter i frågan. Vi är fullt medvetna om att det finns olika inställningar hos kommuner, region och Trafikverket och vi tror att det är väldigt viktigt med samsyn i regionen för att få framdrift i projektet, säger flygplatschefen Anna Strömwall till Härryda-Posten.

Framdrift är ett understatement. Enligt Anna Strömwall har en rälsbunden kommunikation till och från flygplatsen varit en arbetsfråga för Swedavia under minst 20 år.

– Än är inte spaden i backen. Det är viktigt att få till det så snart som möjligt. För vår del som flygplats är ett terminalnära stationsläge A och O för att få till en smidig resenärsupplevelse.

Järnväg är viktigare för regionen än för flygplatsen

En järnvägsförbindelse till Landvetter kommer inte främst påverka flygtrafiken, enligt Strömwall.

– Järnvägen kommer inte i sig medföra ökad flygtrafik till Västsverige. Men det ger ju en smidigare resupplevelse och mindre klimatpåverkan för resenärerna. De miljoner resenärer som ska till och från Göteborg har en stor påverkan på trafiksituationen i staden. Järnvägen gör regionen mer attraktiv att besöka.

Anna Strömwall förklarar:

– Innan pandemin hade vi nästan 7 miljoner resenärer årligen, 4 000 anställda som pendlar dagligen till och från flygplatsen. Då kommer en järnväg att påverka trafiken runt omkring och hur vi kan utveckla flygplatsen samt parkeringsplatser in anslutning. Det är väldigt viktigt att järnvägen blir av. Och att den blir av så snart som möjligt.

ANNONS

Landvetter kikar på Kastrup och Arlanda

Anna Strömwall kan i dagsläget ange hur många meter eller hur kort tid det ska ta från perrong till avgångshallen, men hon pekar på andra skandinaviska flygplatser med järnväg.

– Vi ser en stor fördel med hur Arlanda och Kastrup har det, med en uppgång direkt i terminalen. Det ska funka både för arbetspendlare till flygplatsen men också för resenärer med bagage. Det ska vara smidigt och bra. Besökare ska inte behöva gå långa sträckor eller byta eller lyfta. I den bästa av världar så tar man rulltrappan till avgångshallen.

Exakt hur lång tid resan Göteborg-Landvetter flygplats skulle ta är inte helt klart.

– Det beror på dragningen, så jag vågar inte säga det just nu.

Däremot säger Strömwall att en restid på ungefär en kvart är att föredra. Och när Anna Strömwall och Swedavia lyfter fram en terminalnära station som idealet, är det en tunnel det handlar om.

– Med tanke på hur flygplatsen ligger, så är det en tunnel under flygplatsen som blir konsekvensen med en terminalnära station. Med tanke på hur start- och landningsbanan är lokaliserad så kommer järnvägen att behöva dras i en tunnel under.

Kommer ta tid innan första tåget rullar

Anna Strömwall har onekligen en spännande tid framför sig.

ANNONS

Det är inte alla flygplatschefer som har flygplatser utan järnväg som får vara med om en sådan här process. Hur känns det nu?

– Vi har kommit en bra bit på vägen. Det känns otroligt roligt. Det här är så viktigt för regionen. Att få vara med i en sådan här process och förhoppningsvis få ett beslut känns väldigt stort.

Anna Strömwall kan inte ge en exakt tidsplan på när det första tåget kan ankomma till en perrong vid flygplatsen, men ser ändå ett decenniums process framför sig.

– Vi vill ha den så snart som möjligt, men vi vet ju att det tar ungefär tio år.

Man ska inte boka första resan än, alltså?

– Nej, men däremot kan man via SAS boka en första elflygsresa, påpekar Anna Strömwall och syftar på att SAS öppnat för bokning av de första avgångarna med Heart Aereospaces kommande elflyg med liftoff år 2028.

Så första elflyget kommer att lyfta från Landvetter före första tåget anländer?

–Ja, det kommer det.

LÄS MER:Transportfack varslar om strejk – kan påverka Landvetter flygplats

LÄS MER:Härryda kan få upp till tre nya tågstationer längs med tågsträckan Göteborg-Borås

LÄS MER:Emma och Jim premiärflög till New York: ”Festligt!”

LÄS MER:Invigning av Landvetters nya flygplatsterminal tog höjd för klimatomställning

LÄS MER:Flyget från Landvetter återhämtar sig trots lågkonjunktur – och snart finns fyra nya destinationer

ANNONS