Invigning av Landvetters nya flygplatsterminal tog höjd för klimatomställning

Landvetter flygplats nyaste tillbyggnad i form av en ny terminal har stått klar sedan sommaren 2020. Men på grund av pandemin har den officiella invigningen, döpt till Take off, fått vänta. Under fredagen var det dock dags.
– Äntligen kan vi göra en ordentlig invigning och det är så himla kul, säger Anna Strömwall, flygplatschef Swedavia.

ANNONS
|

Representanter från akademin, besöksnäringen, Näringslivet och politiken var på plats för att få en rundtur i den nya terminalen och lyssna på föredrag om flygets klimatomställning.

Bland annat berättade Anders Forslund, vd på Heart aerospece, om företagets status för elflygsutveckling, och Hampus Alfredsson från forskningsinstitutet RISE berättade om framtida krav på infrastruktur på flygplatserna för kommande elektrifiering av flygbranschen.

Swedavia, som ägs av staten och bedriver all verksamhet på flygplatsen, är sedan 2020 helt fossilfria i sin egen verksamhet. De jobbar tillsammans med resten av flygbranschen för att nå dess uppsatta mål, enligt Anna Strömwall.

– 2030 ska allt inrikesflyg i Sverige vara fossilfritt och 2045 ska allt flyg som flyger från svenska flygplatser vara fossilfritt. Vi har planer för hur vi ska nå dit, säger hon.

ANNONS

Hur ska ni göra det?

– Det är inte bara en del som vi kan jobba med, det är både fossilfritt flygbränsle som finns redan i dag. Det är dyrare än vanligt fossilbränsle men det är möjligt. Det andra är elflyg för lite kortare resor inrikes eller till exempel för vår del över havet till Danmark eller in i Norge. Det tredje är vätgas och elektrobränslen som vi tror kommer kunna användas för att trafikera inom Europa.

Pandemin kom i vägen

Beslutet att bygga den nya terminalen fattades 2017 och den stod klar sommaren 2020. Sedan dess har den varit i bruk.

– Vi hade diskussioner om vi skulle ta den i bruk mitt under pandemin men vi gjorde det för att säkerställa att allt fungerade och för att vi under pandemin var tvungna att hålla distans till varandra. Det tyckte vi att den nya terminalen var ypperlig för, säger Anna Strömwall, flygplatschef på Swedavia.

Totalt har terminalen tre våningar, elva bryggansluta gater och elva bussanslutna gater. Terminalen underlättar för resenärer som anländer från länder utanför Schengen.

– Tidigare var man tvungen att åka buss för att nå passkontrollen. Nu kan man gå direkt från planet och ta en rulltrappa upp gå till passkontrollen. Det blir mycket smidigare att resa, säger hon.

ANNONS

Anledningen till att det byggdes en ny terminal var att den gamla blivit för liten.

– Mellan 2012–2019 växte vi med 40 procent i resenärer. Vår ursprungsterminal var byggd för 3,3 miljoner passagerare per år. Den har vi byggt till i omgångar men 2018 och 2019 hade vi 6,7 miljoner resenärer och nu är vi utbyggda för åtta miljoner, säger Anna Strömwall.

Något som lyftes fram var gate 23. Därifrån ska den nyaste linjen gå. Den går till New York, och ska flygas av SAS i flygplansmodellen Airbus 321 från och med den 28 april i år.

Swedavias driftchef Christoffer Breding betonade vikten av att ha en sådan linje från Landvetter flygplats.

– USA är västregionens största exportmarknad. Regionen har 200 amerikanskägda företag som behöver komma hit med enkelhet. Det kortar ner restiden att slippa åka via Arlanda eller Köpenhamn. Gaten är specialbyggd med extra stora ytor för resenärer och dokumenthantering, säger han.

Den nya terminalen har kostat ungefär en miljard kronor att bygga.

En av deltagarna på minglet var Per Vorberg (M), ordförande i kommunstyrelsen i Härryda kommun.

– Det är roligt att det är så stor uppslutning så att vi kan prata om de här frågorna gemensamt för vi har ett gemensamt intresse, säger han angående temat klimatomställning inom flygbranschen.

ANNONS

Vad tyckte du om den nya terminalen?

– Det är kul att flygplatsen utvecklas och den har verkligen skapat förutsättningar för till exempel linjen till New York. Och för att separera avgående och ankommande inom och utom Schengen.

Vad betyder det här för Härryda kommun?

– Flygplatsen är jätteviktig. Det är en jättestor och viktig arbetsplats för hela regionen så det betyder jättemycket för kommunen.

LÄS MER:Helgtips vecka 5: Kortfilm, rävar som dansar tango och standup om svenskhet

LÄS MER:Trots SD-stopp – kan ändå bli värdeöverföring från Förbo

LÄS MER:OK Landehof fortsätter skörda framgångar i skidspåret – med och utan gevär

ANNONS