Taxiåkare rasar över nytt kösystem på Landvetter flygplats

Dyrare resor för kunderna och omöjligt för taxibolag att få körningar – det menar taxiåkaren Edvard Putnik har blivit resultatet sedan Swedavia infört ett nytt prioriteringssystem för taxibilar på flygplatsen. Och nu kräver han att Konkurrensverket sätter stopp för det nya systemet – omedelbart.
– Vi känner oss totalt diskriminerade, säger Edvard Putnik till Härryda-Posten.

ANNONS
|

I mars genomförde Swedavia en förändring av taxiförarnas kösystem på Landvetter flygplats som innebär att elbilar alltid har företräde framför övriga fordonstyper. Tidigare har det på flygplatsen varit ett poängsystem som inneburit att taxiförare med elbil har haft viss fördel i kön jämfört med taxiförare som kör exempelvis på fossilt bränsle, men med det nya systemet har elbilar alltid företräde – oavsett hur länge andra taxiåkare har väntat på att få ställa sig kön.

Det nya systemet gör att taxiåkare som inte kör helt eldrivna bilar får svårt att vara med och konkurrera om kunderna, särskilt för dem som inte tillhör något av de stora taxibolagen.

ANNONS

Edvard Putnik, som driver taxibolaget Gothia Transfer, menar att detta har fått katastrofala följder för dem, som i sin fordonspark endast har hybridbilar.

– Vår inkomst har sjunkit totalt. Och chaufförerna har ju provisionslön så vi kan inte anställa nytt folk, för hur ska chauffören kunna få in sin lön? Var ska vi få intäkter från?

Har anmält Swedavia till Konkurrensverket

Nu kräver Edvard Putnik i en skrivelse till Konkurrensverket att de skall sätta stopp för vad han anser vara ”Swedavias pågående missbruk av dominerande ställning på marknaden”. Han begär att Konkurrensverket omedelbart skall ålägga Swedavia att upphöra med sitt framkallningssystem på Landvetter flygplats. Han understryker också att Swedavias agerande innebär mycket stor skada för hans företag.

Patrik Lundström, jurist på Konkurrensverket, menar att det är för tidigt att säga någonting om vilken bedömning man kommer göra i fallet med Swedavia och Landvetter flygplats, men säger att det finns ett antal marknadsdomstolsavgöranden som rör kö- och framkallningssystemet för taxi sedan tidigare, där man har gjort bedömningen att Swedavia åtminstone har haft en dominerande ställning på marknaden.

– Man har inte marknadsdefinierat vid Landvetter, utan vid Arlanda, och ganska kraftigt förenklat så har man gjort en avgränsning där man har bedömt att de har haft en dominerande ställning för kö- och framkallningssystem för taxi på Arlanda flygplats. Kort sagt var de, åtminstone historiskt, de enda som kunde tillhandahålla detta där.

ANNONS

Att ha en dominerande ställning är i sig inte otillåtet, men Patrik Lundström menar att problemet uppstår om det missbrukas.

– Det som är problematiskt är om man missbrukar det på olika vis. Det kan vara om man exempelvis dumpar sina priser mer än vad som är logiskt för att förhindra andra aktörer från att ta sig in på marknaden. Det faktum att de är ett statligt bolag förhindrar inte att de omfattas av konkurrensregler och Swedavia har tidigare varit en fråga för utredning av deras kö- och framkallningssystem, så det finns saker och ting som de behöver tänka på när de utformar det.

Taxiåkaren som Härryda-Posten har pratat med har begärt ett ingripande från Konkurrensverket. Hur stor chans har han att det skulle ske?

– Vi får en stor mängd med tips och klagomål varje år och vi har som myndighet begränsade medel och måste använda dem på ett så effektivt sätt som möjligt. Men även om vi skriver av någonting så kan man historiskt se för en del av de här domarna jag har gått igenom att de har drivits av bolagen själva. Så om Konkurrensverket skriver av någonting så får han möjlighet att driva det själv i domstol, så kallad ”särskild talerätt”.

ANNONS

Kan bli stående i timmar

”Spontankön”, alltså den fålla utanför ankomsthallen dit resenärer kan gå för att hitta en ledig taxi, består i dagsläget av ett 20-tal platser där ett visst antal är dedikerade till respektive taxibolag, alternativt till ”övriga” taxibolag för de som inte tillhör något av de större bolagen. Platserna i spontankön blir snabbt fulla, så innan taxiåkarna får köra in och ställa sig där kör de till ett vänteläge en bit bort från ankomsthallen som kallas för magasinet. Från magasinet får de i tur och ordning köra fram till spontankön, där resenärerna sedan själva kan välja vilken taxi de vill åka med.

Men i vilken ordning bilarna får köra från magasinet till spontankön bestäms inte enbart av hur länge en taxiåkare har väntat på sin tur. Först och främst är bilarna i magasinet indelade utefter vilket bolag de tillhör, där de stora bolagen har var sin egen kö och de mindre en gemensam. Så när en plats i spontankön blir ledig kallas en ny bil fram från magasinet beroende på vilken plats som blev ledig.

Vilken bil i respektive kö som får köra fram bestäms i första hand utifrån hur länge man har väntat, men bilar med lägre klimatutsläpp får förtur.

Fordonen är indelade i tre olika kategorier där bilar som drivs enbart med el eller vätgas är i klass ett, hybridbilar och en del övriga gasdrivna bilar är klass två och övriga fordon, så som bensin- och dieseldrivna bilar, är klass tre. Om en bil som tillhör klass två står i sin kö och väntar på att få köra fram till spontankön, men det kommer in en bil som tillhör klass ett, så kommer klass ett-bilen automatiskt komma före i kön, oavsett hur länge klass två-bilen har väntat.

ANNONS
Ett exempel på hur kösystemet fungerar. Bil med registreringsnummer som börjar på M kom in i magasinet 10.38, men bil med registreringsnummer som börjar på P står först i kön, trots att denne kom in 11.01. Detta beror på att bil ”P” tillhör klass ett och därför har företräde i kön.
Ett exempel på hur kösystemet fungerar. Bil med registreringsnummer som börjar på M kom in i magasinet 10.38, men bil med registreringsnummer som börjar på P står först i kön, trots att denne kom in 11.01. Detta beror på att bil ”P” tillhör klass ett och därför har företräde i kön. Bild: Swedavia

Detta kan få effekten att en åkare med en bil från klass två eller tre kan bli stående i timmar utan att komma fram till spontankön och kunderna, menar Edvard Putnik från Gothia Transfer.

– Om jag kommer in och det står fyra andra elfordon framför mig i magasinet, då hinner de få en körning ner till stan, komma tillbaka, och vara före mig igen. Och så har jag har stått där uppe i 13 timmar. Så jag har ingen möjlighet att komma fram till spontankön, säger Edvard och fortsätter:

– Dessutom har vi ett billigare pris än många elfordon, men vi har ju ingen möjlighet att komma fram och konkurrera om kunderna. Vi känner oss totalt diskriminerade och tycker att Swedavia håller med maktmissbruk.

Miljöstyrning av fordon

Swedavia har för närvarande inte möjlighet att uttala sig, men Peter Wärring, presstalesperson på Swedavia, skriver i ett mejl till Härryda-Posten att:

”Swedavia på Göteborg Landvetter Airport i syfte att minska utsläppen av fossil CO2, NOX och partiklar tillämpar miljöstyrning av taxifordon. Alla taxifordon som hämtar upp resenärer på Landvetter ska teckna ett avtal med Swedavia och, med undantag för fordon som erhållit dispens enligt särskilt regelverk, uppfylla Swedavias miljökrav för taxifordon. I syfte att driva utvecklingen på flygplatsen mot fordon med lägre utsläpp tillämpas också prioriteringsordning för framkallning av fordon till terminal för upphämtning av resenärer”.

ANNONS

LÄS MER:Italiensk medborgare åtalas för stöld av solglasögon på Landvetter flygplats

LÄS MER:Parkering vid Landvetter flygplats kopplas till inbrott

LÄS MER:Landvetter flygplats har väntat i 20 år på tåget

LÄS MER:Emma och Jim premiärflög till New York: ”Festligt!”

ANNONS