Så kan Landvetter flygplats påverkas av SAS-uppköpet

I tisdags meddelade SAS ledning att företaget ska genomgå en struktur- och ägarförändring. Danska staten, finansbolagen Castlelake och Lind samt flygjätten Air France-KLM kommer att ta över ägandet av det skandinaviska flygbolaget. Konsekvenserna för Landvetter flygplats, där SAS är ett av de stora bolagen, är fortfarande oklara.
– Det är positivt att SAS fick det här kapitaltillskottet, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren till Härryda-Posten.

ANNONS
|

Affären, där SAS köps upp av bland annat flygjätten Air France-KLM, presenterades under tisdagen. Det är ännu för tidigt att spekulera i konsekvenserna för Landvetter flygplats. Ledningen för bolaget har poängterat i svensk radio och tv att det är ett skandinaviskt bolag och att det så kommer att förbli.

– Tack vare att SAS fick pengar och till och med mer pengar än beräknat kommer bolaget överleva inom en överskådlig framtid, säger Anders Carlsson, chefredaktör på nyhetsajten Flygtorget.

Han vill inte spekulera mer eftersom det fortfarande är tidigt i processen i uppköpet. Men Carlsson tror med säkerhet att det kommer att bli förändringar och påpekar att mycket beror på hur mycket makt som Air France-KLM får i slutändan.

ANNONS

Som en möjlig konsekvens ser Anders Carlsson att eftersom båda flygbolagen redan flyger till och från Landvetter kan det vara möjligt att de föredrar att istället för att flyga anslutningspassagerare till Oslo, Stockholm eller Köpenhamn, istället flyger till Paris eller Amsterdam.

– Om jag ska vara pessimistisk kommer SAS att omvandlas till ett regionalt flygbolag, förklarar han.

På Västsvenska Handelskammaren betonar vd:n Johan Trouvé att de nya ägarna signalerat att ”Norden är en viktig marknad för dem”.

– Men det finns en oro att man kommer att tappa fokus på en sådan flygplats som Landvetter. Flyget är oerhört viktigt för tillgängligheten för våra västsvenska företag, säger Trouvé.

Men till syvende och sist hyser han stor optimism för Landvetters framtid och tror att Air France-KLM inte själva har möjligheten att växa i Norden, utan skulle kunna göra det genom SAS.

– Det skulle ju snarare stärka Landvetter och öka möjligheterna för näringslivet i vår region.

SAS kan få en grön boost av Air France och KLM

Även Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen, en arbetsgivare- och branschorganisation för företag i flygbranschen, ser positivt på ägarbytet och omstruktureringen av SAS. Han ser det som att det finns en ”långsiktig ambition hos Air France-KLM att konsolidera flygbranschen i Europa och att driva SAS framåt” och att det är fel att stirra sig blind på ”ägarskapet” utan snarare att flyget är konkurrenskraftigt. Finns det en tillräcklig stor marknad för en flyglinje kommer den att finnas kvar.

ANNONS

– Finns det en stor marknad för till exempel direktflyg från Landvetter till New York säsongsmässigt, så finns det ingen anledning att tro att den bara skulle försvinna, menar Fredrik Kämpfe.

Kämpfe noterar även att Air France-KLM har ett mycket stort fokus på hållbarhet. Som enda flygbolag blandas det in 1 procent hållbara flygbränslen på alla sina flighter från sina storflygplatser i Paris och utanför Amsterdam.

– Här finns en jättepotential att SAS, som har lika höga hållbarhetsambitioner, får extra skjuts att sänka utsläppen vilket kommer att bidra till utvecklingen av fossilfritt flyg i Sverige. Det är så klart även en mycket positiv utveckling för resenärer i Göteborgsregionen, säger Fredrik Kämpfe.

LÄS MER:Nya gröna vindar blåser över svenskt flyg

LÄS MER:Emma och Jim premiärflög till New York: ”Festligt!”

LÄS MER:Härryda bortglömt när flygets framtid utretts

LÄS MER:Invigning av Landvetters nya flygplatsterminal tog höjd för klimatomställning

LÄS MER:Därför blev händelsen på Landvetter en världsnyhet

ANNONS