Så går det med en ny cykelväg mellan Landvetter och Mölnlycke

En potentiell cykelväg mellan Landvetter och Mölnlycke har stötts och blötts i många, många år. De senaste åren har det dock stått stilla på utredningsfronten. Men nu är det en fråga som fått lite nytt liv, efter att de rödgrönas budget röstades igenom i december.
– Frågan har hela tiden varit aktuell. Men när vi nu har ett nytt samarbete och lyfter frågan tillsammans blir det lite annan tyngd i det, säger oppositionsrådet Patrik Linde (S).

ANNONS
|

Förslagen på eventuella cykelkopplingar mellan Landvetter och Mölnlycke har varit många. Det har bland annat talats om att förlänga vägen på sydsidan av Landvettersjön där det i dagsläget tar stopp vid Hällsnäs. Det har också talats om att anlägga en cykelbana på banvallen som går på sydsidan.

Det förslag som varit mest aktuellt är dock en gång- och cykelbana längs den norra sidan av sjön och längs Boråsvägen.

En eventuell bebyggelse längs sträckan kompliceras dock kraftigt av att vägen i flera partier ligger inklämd mellan berget och vattnet. Men 2014 kunde förvaltningen i Härryda kommun presentera en utredning om hur en sådan cykelväg skulle kunna byggas, efter ett uppdrag från politikerna.

ANNONS

Utredningen konstaterade att en breddning av vägen ut i sjön var den enda möjligheten. Trots det presenterades en handfull olika förslag, där en kombination av att bygga broar och stödmurar rekommenderades. Kostnaden för förslaget beräknades då till 48 miljoner kronor.

Efter utredningen var klar hände det dock inte mycket innan Trafikverket, som äger vägen, 2019 presenterade en genomförbarhetsstudie, där man beslutade att inte ta projektet vidare. Anledningen var i huvudsak att projektet inte ansågs ekonomiskt försvarbart.

Cykelkopplingen får nytt liv

Men i de rödgrönas budget som klubbades igenom i kommunfullmäktige i december finns ett uppdrag: ”att ta fram en mobilitetsplan med målsättning att nå fossilfri, hälsosam och effektiv förflyttning av människor och gods.”

I mobilitetsplanen ingår, bland mycket annat, en cykelkoppling mellan Landvetter och Mölnlycke. Dessutom framgår det i kommunens förslag till en ny översiktsplan att frågan om en cykelkoppling mellan orterna bör ”hållas aktuell”.

Oppositionsrådet Patrik Linde (S) menar att det är en fråga Socialdemokraterna drivit hårt i åtminstone 20 år.

– Vi ser det som en jätteviktig fråga att binda ihop Mölnlycke och Landvetter, säger han och fortsätter:

– Sen har ju Miljöpartiet och Vänsterpartiet visat samma intresse. Så det var en fråga som dök upp tidigt när vi bestämde oss för att slå våra påsar ihop efter valet.

ANNONS

Har alliansen inte prioriterat frågan tillräckligt tidigare?

– Man kunde väl gjort mer. Det hade behövts att man var mer pådrivande i frågan. Vi har ju tillsammans med Miljöpartiet lyft frågan om en cykelplan under förra mandatperioden, och det har vi ju inte fått något gehör för från den dåvarande majoriteten.

Per Vorberg (M): ”Ingen som löst ekonomin”

Kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M) menar att det beror på att det inte finns någon finansiering klar. En cykelplan är ett slags utredande dokument som ska ligga till grund för hur kommunen ska arbeta med cykelplanering.

– Det är inte det att vi inte är överens om att det hade varit bra med gång- och cykelvägar, men det är ingen som har löst ekonomin, säger Per Vorberg.

Per Vorberg berättar vidare att det de senaste par åren har pågått diskussioner om att kommunen ska ta över vägsträckan längs norra sidan av Landvettersjön från Trafikverket. Han poängterar dock att det inte handlar om några officiella diskussioner.

– Men jag ställde då en kontrollfråga till Trafikverket om de gör i ordning vägen så att den är helt nybelagd, och att vi får en gång- och cykelbana. Då fick jag ett litet glatt skratt till svar. De sa att vi kan få en ny beläggning på den, men någon gång och cykelbana får vi inte.

ANNONS

– Så de har ju inga pengar till det, säger Per Vorberg.

Anledningen till att Trafikverket över huvud taget skulle gå med på ett lägga om vägen beror på att Härryda kommun i så fall skulle ta över underhållskostnaden av vägen.

– Det är ju ingen som vill ärva en underhållsskuld. Det är en praxisgrej, säger Per Vorberg.

Är det bara alternativet längs norra sidan av sjön ni tittat på?

– Det finns ju andra tankar också. Kommer man bara från kyrkan i Landvetter till Hällsnäs på sydsidan, skulle man kunna använda befintlig väg från Mölnlycke. För den är ju inte så jättetrafikerad även om den är smal. Men det är just det här att det är en bergsknalle där och att järnvägen går precis vid vattenkanten, säger Per Vorberg och fortsätter:

– Men med utvecklingen med Landvetter Södra så är den sidan är också intressant. Men det gäller att göra det i samband med att man hittar andra intäkter.

Kommunen vill hitta medfinansiärer

Med det menar han att till exempel Next Step Group, som bygger nya stadsdelen Wendelstrand på norra sidan av Landvettersjön, bland annat medfinansierat nya cykelvägar i riktning mot Mölnlycke.

– Vi har ju också ett projekt som pågår i Slamby mot Landvetter. För att exploatörerna där ska få igenom sitt projekt får de vara med och finansiera en gång- och cykelväg från Landvetterhållet.

ANNONS

– Så det är det som är vår strategi, att hitta medfinansiärer.

Det har också pratats om att lägga en cykelbana längs banvallen. Det är inte aktuellt?

– Hade staten sagt att vi avvecklar kust- till kustbanan, då hade ju det varit en perfekt järnvägsbank att göra om till gång- och cykelbana. Då hade man fått en gång- och cykelbana genom hela kommunen och alla orterna. Det hade varit fantastiskt. Men kust- till kustbanan är en viktig pulsåder för godstrafiken, så då är den möjligheten borta, säger han.

Patrik Linde (S) är inne på samma spår som Per Vorberg. Han menar att en cykelbana längs norra sidan av sjön är mest sannolik, men att frågan behöver utredas i en ny cykelplan.

– Det kanske egentligen är så att en cykelväg egentligen ska gå på södra sidan. Det behöver förvaltningen titta på.

När skulle en cykelplan kunna finnas klar?

– Det borde inte handla om någon jättelång tid. Rent allmänt borde det gå att ta fram en cykelplan på ett halvår tycker jag. Sen därifrån tills att cykelvägar är färdigbyggda är en lite längre sträcka naturligtvis.

Vi lär inte ha någon färdig cykelbana mellan Landvetter och Mölnlycke under den här mandatperioden?

ANNONS

– Nej, det skulle jag nog inte tro tyvärr, säger Patrik Linde.

Det tror inte heller kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg.

– Jag tror, beroende på, att vi har den klar inom tio år. I den här mandatperioden, det tror jag inte på. Nu är vi i lågkonjunktur, och vi måste hålla i pengarna, och då går kärnverksamheterna alltid först. Och sen har vi andra stora infrastrukturprojekt som ska göras först, säger han.

LÄS MER:Efter förseningar – nu ska ny väg byggas i Landvetter

LÄS MER:Tjänstemän i Härryda hoppas att Naturskyddsföreningen inte ska överklaga dom från mark- och miljödomstolen

LÄS MER:Misstanken: Narkotika på Landvetter flygplats

ANNONS