På tapeten: Hyresgästers frågor lyftes i stormöte med Förbo

Hyresgäster, bostadsbolaget Förbo och Hyresgästföreningen Härryda deltog under onsdagskvällen i ett unikt stormöte på Råda Rum i Mölnlycke.

ANNONS
|

Utanför Råda Rum möter Härryda-Posten Mölnlyckeborna Susanne Eriksson och Eva Rosén som är på väg in till stormötet som Hyresgästföreningen har kallat till.

– Jag fick ett sms från bolaget om att vi skulle hjälpas åt att spara på värmen. Jag blev arg över det meddelandet. Huset jag bor i är inte isolerat, trots att elementen är på blir det inte varmt i lägenheten. De borde sätta in nya fönster och isolera, säger hyresgästen Eva Rosén.

Under onsdagskvällen höll bostadsföretaget Förbo, som ägs till majoriteten av Härryda kommun, en presentation om företaget bland annat baserad på frågor som den lokala Hyresgästföreningen sammanställt från sina medlemmar.

ANNONS

Frågor som, i takt med de ökande elpriserna, blivit allt mer betydelsefulla handlar om kallhyra, underhåll och vilka energieffektiviserande åtgärder som bolaget arbetar med.

Det är därför Eva Rosén och Susanne Eriksson, som bott grannar på Stationsvägen i Mölnlycke i över tjugo år, tyckte att det var viktigt att delta.

Har ni båda kallhyra?

– Ja. Nu vill de höja hyran utan att de förbättrat något. Jag hoppas att de kommer komma ihåg vårt område efter det här mötet, det känns inte så prioriterat, säger Eva Rosén.

”Första gången ett sånt här möte hålls”

Inför stormötet har Hyresgästföreningen Härryda, som har cirka 900 medlemmar som bor i Förbos fastigheter, träffat representanter från bolaget för att berätta om vilka frågor som engagerar just nu.

– Det är första gången vi gör ett sånt här möte. Generellt är hyresgäster i Förbo ganska nöjda men det finns ju frågor som flyter runt, säger Jan Linde, ordförande för Hyresgästföreningen Härryda.

Vad är målet med detta ur er synvinkel?

– Det är ju att öka samverkan mellan Hyresgästföreningen och Förbo. Vi är ju i grunden beroende av varandra. Jag är relativt ny som ordförande, men det är viktigt att man jobbar nära.

Bostadsbolaget: ”Vi ska utvärdera insatsen”

En annan fråga som irriterat hyresgäster är bristen på att få information i tid. Det är något som Förbo tagit till sig.

ANNONS

– Det här är ett första möte. Man får se hur behovet ser ut framöver och vad som uppstår därefter. Vi ska utvärdera insatsen. Men vi vet att vi behöver bli mer proaktiva när det gäller kommunikation, säger Hanna Holmström Tomic, kommunikationschef på allmännyttan.

– Jag tänker att det handlar mycket om att förtydliga och förklara hur vi ser på vårt arbetssätt och var man kan komma in i boendeinflytandet, säger Anna Olá, fastighetsutvecklingschef, som var med under kvällen.

– Vi kan inte gå in på hyresförhandlingarna, men vi vill ha en dialog med våra hyresgäster. När det gäller renoveringar handlar det om tekniska aspekter, där kan det ibland vara svårt att mötas i förståelse vad man kan ha en dialog kring.

LÄS MER:Trafikolycka vid Mölnlyckemotet

LÄS MER:Flygplan nödlandade på Landvetter

LÄS MER:Läs nya e-tidningen av Härryda-Posten

ANNONS