Landvetterbo nekas ersättning för trasig Tesla

En man i Landvetter köpte en ny Tesla och upptäckte strax därpå att bilen hade fel, bland annat slogs inte de automatiska halvljusen på. Mannen krävde 10 000 kronor i ersättning men får nu avslag från Allmänna reklamationsnämnden.

ANNONS

Det var strax före julafton som en splitterny Tesla levererades till en man bosatt i Landvetter. Kort därpå upptäckte han flera fel på bilen. De automatiska vindrutetorkarna fungerade inte, sidokamerorna krånglade vid starten och de automatiska halvljusen slogs inte på.

I början av maj, och vid totalt tre tillfällen, klagade mannen till Tesla. Felen åtgärdades först nio månader efter att mannen kontaktade bilföretaget för första gången. Därför anmälde han Tesla till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, och krävde ersättning på 10 000 kronor. Tesla menade att de åtgärdade problemet och motsatte sig kravet. Tesla menade att mannen kompenserats med sitt “Premium connectivitypaket”, som bland annat innebär live-visualisering av trafiken och live-kameror, och som mannen betalade för utan att ha tillgång till.

ANNONS

Arn bedömer dock att Landvetterbon inte kunnat bevisa att han lidit någon ekonomisk skada eller drabbats av olägenheter till följd av felen. Därmed avslår ARN mannens krav om ersättning. Själv menar mannen att de nio månader som det tog innan Tesla åtgärdade problemen var oskäligt lång tid.

Beslutet kan inte överklagas.

LÄS MER:MP om Landvetter Södra: ”Gör en nationalpark istället”

LÄS MER:Beskedet från högsta instans: Avverkning i Landvetter måste utredas på nytt

LÄS MER:Kvinna vägrade betala taxi i Mölnlycke – polis tillkallades

ANNONS