Daniel Claeson: Recension: Kristallklart av Lisa Miskovsky på Råda rum

Lisa Miskovsky har aldrig haft någon riktig dipp i karriären och när hon kommer till Råda Rum så är hon fortfarande en stjärna med mycket kvar att ge. En dryg timme smakfulla och smekande versioner av både sina egna och andras sånger är precis vad vi vill ha, skriver Härryda-Postens recensent Daniel Claeson.

ANNONS
|

I en dryg timme har Lisa Miskovsky med pianisten Calle Lundin och gitarristen Pelle Ekerstam smekt fram fantastiskt fina och smakfulla varianter av huvudpersonens sånger och jag sitter och tänker att hon måste gjort ett medvetet val.

Intet ont om Råda Rum, verkligen inte, men Lisa Miskovsky borde egentligen ha mer karriär kvar än att spela en söndagskväll i Mölnlycke. Jag har sett henne i Lisebergshallen, flera gånger på Mello-scenen, på stora sommarturnéer och i konserthus och den här sortens landsbygdsgig brukar hända när de där stora scenernas intresse liksom svalnat och allt som finns kvar är gitarren, sångerna och en och annan brusten förhoppning. Ni vet säkert vad jag menar, ni har sett de där rockfarbröderna på någon random sommarkrog säkert flera gånger.

ANNONS

Stämsång så bra att den normalt sett bara hörs i krokarna kring Nashville.

Men Lisa Miskovsky har aldrig haft någon riktig dipp i karriären och om hon nu haft det så känns det som att hon valt det själv. Hon spelar fortfarande i elitserien, i förstafemman, a-laget, allsvenskan eller vad du nu vill kalla det. Så: det finns alltså inte ett uns damm på hennes svarta hatt när hon kliver in i Råda Rums sal, inget avdankat över huvud taget. Bara en skicklig artist som med norrländsk trulighet aldrig riktigt gjort som branschen planerat. Och kanske är det därför som hon, med denna sättning och lugn miljö, verkar känna sig helt och hållet hemma.

Hon sjunger så avslappnat, kristallklart som när den första snön smälter och rinner ut i bäcken, och tillsammans med sina kompmusiker har hon med sig stämsång så bra att den normalt sett bara hörs i krokarna kring Nashville. Smakfullt, totalt otvunget och skickligt.

Den dryga timmen går fort när hon dels pratar lite för mycket och länge, dels varvar några nyskrivna svenska låtar med texter av Annika Norlin (ett musikaliskt äktenskap som verkligen funkar), egna hits som den ljuvliga ”Sweet misery” och åka-bil-smygaren ”Brand new day”, en Kent-cover (”Kärleken väntar”) och ”Shape of my heart” som hon skrev åt Backstreet Boys. Väl valt, lagom folkligt och de drygt 400 i salongen hittar garanterat åtminstone en eller två favoriter.

ANNONS

400 förresten, det är en smått fantastisk publiksiffra för att vara en regnig söndag och Råda Rum ska verkligen plocka fram fjädern och sätta den i hatten. Inte bara för att de lyckats locka till sig en fullt brinnande stjärna som Lisa Miskovsky.

ANNONS