Räkmackan kan bli billigare – Swedavia inför pristak på mat

Att det är dyrt att äta och dricka på flygplatsen har länge varit en välkänd sanning. Men det kan det bli ändring på. Swedavia inför nu nämligen ett pristak på maten på sina flygplatser, rapporterar Dagens industri.

ANNONS
|

Förra veckan berättade Härryda-Posten om SEB-ekonomen Johan Javeus lunchupplevelse på Landvetter flygplats. I ett inlägg på X, förr Twitter, som i skrivande stund har fått över en halv miljon visningar och femhundra kommentarer, beklagar sig Javeus över priset på sin lunch. En räkmacka och starköl för över 400 kronor var i hans tycke lite väl saftigt.

– Det var ingen fantastisk räkmacka som man tänkte var någonting man aldrig har smakat förut. Den var god, men den var inte exceptionell, sade han till Härryda-Posten då.

Många som har kommenterat Javeus inlägg på X håller med om att räkmackan är för dyr, samtidigt som en del menar att man alltid kan välja att avstå. Andra rycker ut till SEB-ekonomens försvar och menar att det är svårt att hitta prisvärda alternativ på flygplatsen, samtidigt som man inte har möjlighet att gå någon annanstans om man väntar på ett flyg. En av dem som tagit den ställningen är ingen annan än mat-konnässören Edward Blom, som skriver i en kommentar att man inte ”kan köpa korngrynsgröt och fuljäst kvass för 30 kr portionen på en flygplats”.

ANNONS
Bild: x

"Stortstäder har tightat till gapet”

Någon korngrynsgröt eller fuljäst kvass kanske det inte kommer bli tal om på flygplatsen i framtiden heller, men det kan dock bli något billigare att äta och dricka. Eller, åtminstone inte särskilt mycket dyrare än på stan. Swedavia har nämligen i upphandlingen av nya restauranger infört ett krav på pristak.

Charlotte Ljunggren, marknadschef på Swedavia, säger till Dagens industri att pristaket i huvudsak kommer innebära ett bredare utbud.

– Variation inom pris och produkter finns redan i dag på våra flygplatser och kommer att bli ännu tydligare i takt med att fler av våra nya koncessionstagare öppnar upp sina koncept, säger hon till tidningen.

Beslutet påverkar inte redan existerande restauranger och kaféer, utan innebär att en livsmedelsaktör som framöver går in i ett nytt kontrakt med Swedavia då har det nya pristaket att förhålla sig till. I praktiken kommer detta innebära att man får göra ett påslag om max tio procent jämfört med motsvarande produkt på stan.

Björn Olsson, Vd på Scandinavian service partner, SSP, som är den största livsmedelsaktören på Landvetter flygplats, berättar att man redan har öppnat restauranger där man har det nya pristaket att förhålla sig till, dock ännu inte på Landvetter flygplats.

– Under hösten så öppnar allt det nya. Och en del av byggnationerna har börjat. Så det är ingenting på Landvetter som har öppnat enligt det här nya.

ANNONS

Tycker du att tio procent är ett rimligt påslag?

– Ja, det tycker jag. Det finns nog en historia tidigare, som debatten kanske bygger på, av att det var ännu dyrare. I dagsläget ser jag inte tio procent som ett bekymmer, då det är ungefär var marknaden i många fall är idag, säger Björn Olsson och fortsätter:

– Med rådande inflation så menar jag snarare att storstäder har tightat till det där eventuella gapet. Matinflationen har ju varit väldigt tuff för hela branschen.

Extra logistik kring flygplatsen

Orsaken till att man ändå tillåter ett påslag om tio procent jämfört med motsvarande produkt på stan är att det innebär en del extra handpåläggning att bedriva verksamhet just på en flygplats.

– Det är både logistiken, som att allt gods ska röntgas, men även att du behöver ha andra utbildningar på personal som verkar på en flygplats. Så det finns saker som definitivt gör det svårare, säger Björn Olsson.

Men är det en jättestor apparat så att det motsvarar tio procents påslag?

– Vi måste ha egna logistikmedarbetare som går ner och tar emot varorna som ska in och säkerhetskontrolleras. Så det är en mer komplex operation definitivt. Sedan är den ju ändå hanterbar och det är många operatörer som lever med den, men den driver kostnader. Restaurangoperatörer på stan har inga logistikmedarbetare.

ANNONS

Just när det kommer till den omtalade räkmackan så anser han dock att de redan ligger i nivå med var man ungefär kan tänkas hamna även med ett infört pristak.

– Det finns exempel på dyrare räkmackor i både Stockholm och Göteborg, så jag tänker att den där X-posten förra veckan egentligen bara fick lite fel proportioner.

LÄS MER:Ekonom reagerar på dyr räkmacka på Landvetter flygplats

LÄS MER:Taxiåkare rasar över nytt kösystem på Landvetter flygplats

LÄS MER:Smörgåssemlan i Landvetter – världsunik

ANNONS