Nu börjar säsongen för viltolyckor – 40 olyckor per dag

Med hösten kommer också viltolyckorna. Oktober och november är de mest olycksdrabbade månaderna och enligt försäkringsbolaget IF drabbas uppemot 40 bilister per dag i Västra Götaland de närmsta månaderna. Härryda kommun har dock varit relativt förskonad.

ANNONS
|

Västra Götaland är det län i Sverige där det skedde flest viltolyckor förra året med hela 9 700 anmälda olyckor. Härryda kommun var dock förhållandevis förskonat med 153 olyckor, eller 8 per 1 000 registrerade personbilar. Detta går att jämföra med exempelvis Göteborg där 527 olyckor anmäldes, vilket motsvarar 3 per 1 000 registrerade personbilar.

Statistiken har tagits fram av försäkringsbolaget If och bygger på siffror från Nationella viltolycksrådet, baserat på inrapportering från jägare.

Olyckan kan bli kostsam

I Västra Götaland är ungefär 80 procent av alla viltolyckor en kollision med rådjur. Därför är det få olyckor som leder till allvarligare personskador. Däremot kan de innebära stor skada på bilen. Johan Granholm är motorexpert på If:

ANNONS

– Vi har tagit fram siffror på det och det är 32 500 kronor i snitt i skadekostnad vid en djurkollision. Men då är det alla djurslag. Vid en älgolycka blir ju oftast skadorna högre än så, för de är ofta så väldigt stora och tunga.

Om den som har råkat ut för en viltolycka vill vara säker på att få ersättning för skadorna på sin bil så är det i första hand en helförsäkring som gäller.

– Då har du skydd mot utifrånkommande skador, som kollision med djur till exempel.

Vid viltolycka: Såhär gör du

  • Sätt ut varningstriangel
  • Märk ut platsen för olyckan. Om du kolliderar med vildsvin, björn, lo eller varg ska du dock om möjligt fortsätta 200 meter innan du stannar.
  • Ring 112 och uppge var du befinner dig. Även om du inte tror att djuret skadade sig, så kan vad som för dig knappt märktes resulterat i ett benbrott eller annan skada på djuret.
  • Tänk på att de flesta större vilt, så som älg, rådjur och vildsvin är anmälningspliktiga och du kan få böter om du inte anmäler en olycka.
  • Om ditt fordon är skadat, kontakta ditt försäkringsbolag.

Som trafikant kan du även bidra till att minska olycksrisken genom att meddela Trafikverket om du ser vilt intill eller på vägen. De förmedlar sedan detta vidare.

Källa: If, Svenska jägareförbundet, Trafikverket

Svårt att bygga bort viltolyckor

Viltolyckorna i länet har ökat det senaste decenniet. Och förutom ny teknik på fordonen, så som att fordon kan upptäcka djur på och i närheten av vägbanan, så är det olika sätt att bygga bort problemet som är lösningen. Någonting som bland annat Trafikverket kontinuerligt jobbar med, men som inte är en helt enkel nöt att knäcka.

Enligt Mats Lindqvist, som jobbar som miljöspecialist för naturmiljöfrågor på Trafikverket, har de ganska nyligen antagit nya riktlinjer som innebär att man ska undvika barriärer för djuren i landskapet, så som exempelvis viltstängsel, om de inte byggs tillsammans med faunapassager, alltså alternativa vägar för djuren att ta sig över. Samtidigt har de också som mål att viltolyckorna ska minska.

ANNONS

– Grundperspektivet är att vi har ett ansvar för faunan och att den ska klara av att leva i landskapet. Annars skulle man kunna tänka sig att man bara sätter upp viltstängsel, men då skapar man barriärer. Djuren ska kunna få en säker passage samtidigt som viltolyckorna ska minimeras, så det blir två sidor av myntet.

Förutom att viltstängsel skapar barriärer för djuren i landskapet kring vägen så är stängslen enligt Mats Lindqvist inte heller alltid så effektiva.

– Stora djur som älg och kronhjort exempelvis kan vika ner det eller hoppa över det och rådjur kryper under. De är inte så täta som man kan tro, säger han och fortsätter:

– Så det man får göra är att försöka effektivisera viltstängseluppsättningen genom att göra dem så täta som möjligt. Sedan så finns det viltuthopp där man får bygga upp en liten nivåskillnad, så att klövdjur som har hamnat på fel sida om stängslet ska kunna hoppa ut igen.

Så undviker du viltolyckor

  • Anpassa farten till situationen.
  • Tänk på att djur ofta rör sig i skymning och gryning. Dessutom kommer de sällan ensamma.
  • Var extra uppmärksam vid åkrar, sjöar och där viltstängslet upphör eller börjar.
  • Djuren drar sig dit maten finns. Vildsvin gillar ekollon och älgar gillar granskott.

Källa: If och Svenska Jägareförbundet

Viltstängsel förflyttar olyckorna

Ett annat uppenbart problem med viltstängsel är att om djuren inte kan ta sig över vägen på ett ställe så kommer de i stället göra det någon annanstans.

– Vi får en del samtal om att ”kan ni inte sätta upp ett stängsel här”, men då finns det en risk att olyckorna förflyttas. Därför vill man helst jobba över längre sträckor tillsammans med alla de här andra verktygen i arsenalen också.

ANNONS

Med andra verktyg syftar han bland annat på att skapa passager för djuren så att de på ett säkert sätt kan ta sig från en sida av vägen till en annan, antingen över vägen, exempelvis genom att bygga ekodukter liknande den som numera finns i Kungsbacka, eller via tunnlar under vägen.

– Sedan finns det ytterligare en sak som har kommit nu som är passager i plan i kombination med ett viltvarningssystem med skyltar som tänder sig. Så det är som ett övergångsställe för djur kan man säga.

LÄS MER:Älg flanerade runt i Mölnlycke

LÄS MER:Älgtjur fastnade i Henriks hängstol i Landvetter-trädgården

LÄS MER:Körde på rådjur – föraren smet

ANNONS