Genrebild på riksväg 40.
Genrebild på riksväg 40.

Härrydas ”Salt Bae” rasar över halt väglag: ”Alltid samma sak”

En man i 40-årsåldern upprörs över väglaget på riksväg 40 mellan Göteborg och Borås. Han tycker att stora vägar som den borde prioriteras när man vet att snöoväder kommer.
– Det blir väldigt svårkört sådana här dagar, säger mannen.

ANNONS
LocationBorås, Göteborg, Hindås|
|

Den upprörde göteborgaren kör bil dagligen på riksväg 40 mellan Göteborg och Borås. Han säger att det under onsdagsmorgonen varken var saltat eller plogat ordentligt, trots att man har vetat om väderprognosens snöoväder.

– Hur går det till? Vem fattar besluten? Det är alltid samma sak när det snöar, säger mannen som kallar sig för Härrydas ”Salt Bae” (Salt Bae är en turkisk kändiskock som saltar maten på ett speciellt sätt).

”Slirar fram och tillbaka”

Mannen berättar att det ena körfältet gick långsamt och att den andra filen var full av slask under onsdagsmorgonen.

– Det blir väldigt svårkört sådana här dagar. Man bara slirar fram och tillbaka.

ANNONS

– För en månad sedan var hela vägen avstängd i en timma och idag stod en bil still i vänsterfilen vid påfarten från Göteborg, säger han.

Nu undrar Härrydas ”Salt Bae” varför inte riksväg 40 saltas och plogas tidigare vid snökaos och hala väglag.

Tröskelvärdet får inte underskridas

Enligt Charlie Dib, enhetschef för drift och underhåll på Trafikverket, så går det att salta vägar i förebyggande syfte inför snöoväder.

– Det går och det gör vi också om vi ser att det behövs, säger han.

Charlie Dib berättar att det finns olika klasser som ger olika prioriteringar på de olika vägarna. Men också att det finns vissa tröskelvärden, även kallat friktionstal eller friktionsvärden, och att deras entrepenad inte får underskrida dessa värden.

Charlie Dib, enhetschef på Trafikverket.
Charlie Dib, enhetschef på Trafikverket. Bild: Privat

”Då var de en bil kort”

Riksväg 40 är en klass ett-väg, vilket innebär att den ska ha högsta prioritet. Detta betyder att från och med att en centimeter snö har fallit på vägen så har entreprenaden två timmar på sig att få bort snön och eventuell is.

– Om entreprenaden hamnar under friktionsvärdet har vi en dialog med dem och frågar varför det blivit så. Ibland kan vissa orsaker vara utom kontroll, som en gång då en plogbil blev påkörd. Då var de ju en bil kort, säger enhetschefen.

ANNONS

– Men om det inte är utom kontroll så kan de få en liten smäll på fingrarna för att de inte uppfyller kraven ibland, fortsätter han.

”Hade kostat x antal miljoner”

Enligt Charlie Dib är onsdagens väder bland de absolut värsta vädren.

– När det är runt nollgradigt är det jättesvårt att parera. Ska jag vara helt ärlig så krävs det nog tre gånger så mycket resurser för att det ska vara helt och hållet snö- och isfritt, och det hade kostat x antal miljoner för ett område, säger han.

Charlie Dib poängterar även vikten av att köra försiktigt på vägarna.

– Man måste anpassa hastigheten och avståndet till fordonet framför, för allas säkerhet, säger han.

LÄS MER:Restaurangkedjan I Love Pizza öppnar i Mölnlycke till sommaren

LÄS MER:SMHI varnar för snö i stora delar av Västra Götaland

LÄS MER:SMHI: Årets kallaste dag i sikte

ANNONS