Besked: Snabbtåg mellan Göteborg och Borås läggs på is – Per Vorberg välkomnar Trafikverket till Härryda

Planerna på en ny järnväg mellan Göteborg och Borås har funnits i många år. Nu vill regeringen stoppa projektet och hitta en mer ”kostnadseffektiv” lösning.
– Jag är glad och jag tycker att det är positivt. Det är det vi har kämpat för hela tiden i Härryda, säger Per Vorberg som varit en stark kritiker mot att det skulle dras en tunnel under Mölnlycke utan något stopp på orten.

ANNONS
|

Det som tidigare i höstas var ett förslag har nu blivit ett beslut. Trafikverkets gigantiska projekt med att bygga nya stambanor för höghastighetståg är nu satt i malpåse. Detta meddelade regeringen i ett pressmeddelande under fredagen. Det innebär att arbetet med en ny, snabbare järnväg mellan Göteborg och Borås pausas.

Istället för långväga pendling mellan Göteborg-Stockholm-Malmö med Jönköping som järnvägsknut sätts fokuset på regional arbetspendling. Bland annat skriver regeringen i sitt pressmeddelande:

”Trafikverkets planeringsarbete med sträckan Göteborg-Borås pausas genom ett uppdrag till Trafikverket. Ett nytt uppdrag ges till Trafikverket med inriktningen att järnvägen ska byggas ut i stråket med målsättningen att förbättra arbetspendling och få en kapacitetsstark koppling till Landvetter på ett mer kostnadseffektivt sätt, utan ambition att uppnå hastigheter över 250 km/h och utan att trafikstarten försenas”.

ANNONS

Per Vorberg välkomnar Trafikverket till Härryda

I Härryda var regeringens besked väntat enligt kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M). Att regeringen kommer med ett tydligt beslut är bra, menar han. Att ny järnväg inte endast ska vara till för ändhållplatserna och de största städerna är en avgörande faktor, säger han.

– Regeringens besked ligger i linje med det vi sagt hela tiden att vi måste stå upp för arbetspendlingen och godstrafiken som är viktig för näringslivet.

Per Vorberg hoppas att omtaget innebär att Trafikverket kanske kommer till Härryda kommunhus för att diskutera nästa steg.

– Tidigare har Trafikverket endast pratat med regionen.

Motståndet från Härryda mot höghastighetsprojektet har handlat om att det inte gynnat Härryda att dra en ny järnväg genom kommunen utan stopp, därtill med ett stort bygge som skulle ha inbegripit en järnvägstunnel under Mölnlycke. Därmed pausade Trafikverket sträckan genom Härryda under hösten 2021.

– Att hoppa över en ort med 19 000 invånare är fullkomligt orimigt. Vi vill att människor ska kunna resa till och från Göteborg utan bilar och utan en massa bussar som tar en massa plats på vägarna.

Tidig julklapp till Härryda

Per Vorberg skrattar när han får frågan om regeringens besked kan ses som en tidig julklapp till Härryda.

– Inget är klart förrän det är klart, men det är väl trevligt såhär i juletider att kalla det för julklapp.

ANNONS

Efter årsskiftet kommer infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) att besöka Härryda. Per Vorberg kommer då att presentera kommunens förslag för hur järnvägspendlingen kan förbättras med ett moderniserat Mölnlycke stationsväg som ett nav för kollektivtrafiken.

– Jag tänker tacka regeringen för beslutet som de har gått ut med och så tänker vi berätta våra konstruktiva förslag för att få projektet att gå framåt.

Oklart med Landvetter

Exakt det här innebär för Landvetter del framgår inte av pressmeddelandet.

”I uppdraget ingår att se över nuvarande utformning, det skulle exempelvis kunna handla om behovet av tunnlar eller om det finns åtgärder på existerande Kust till kust-banan mellan Göteborg och Borås som skulle kunna vara en del i en kostnadseffektiv lösning”, skriver regeringen i pressmeddelandet.

LÄS MER:SFI-elever testade svensk julmat

LÄS MER:Susanna vill gå på julotta igen – med sina barn

LÄS MER:Hårt tryck hos 1177 – långa väntetider väntas i jul

ANNONS