Bild: AT

Aktiekund förlorade hundratusentals kronor – banken hade tekniska problem

På grund av tekniskt strul hos Sparbanken Skåne ska en aktiekund i Härryda kommun ha förlorat över 300 000 kronor. Det menar kunden som begärt skadestånd. Men nu har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett kunden avslag.

ANNONS

Det var i juni under förra året som kunden stötte på driftstörningar, som hen menar orsakat stor finansiell skada.

Hen brukar handla med värdepapper genom Sparbanken Skåne, som använder Swedbanks datasystem, och hade räknat med att göra en vinst på 76 000 kronor. Men istället fick kunden ta en förlust på 335 616 kronor, då hen inte kunde lägga ut någon säljorder som tänkt på grund av tekniska problem.

Stopp i orderläggningar i flera timmar

De aktuella störningarna ledde till att orderläggningarna hos banken var stoppade i ungefär 2,5 timme vid ena tillfället och 3,5 timme vid andra tillfället. Det var under denna tid kunden inte kunde lägga ut säljordern.

ANNONS

Kunden hade, enligt anmälan hos ARN, försökt att använda både appen, internetbanken och banksupporten utan framgång, och begärde därför skadestånd i första hand på 461 550,49 kronor, och i andra hand 335 616 kronor, eftersom banken enligt kunden inte kunde tillhandahålla en säker handelsplattform.

ARN håller inte med kunden

Att störningarna haft en sådan omfattning att de ger kunden rätt till ersättning från banken, anser ARN inte är bevisat. Nämnden ser inte heller något annat skäl till att kunden ska få ersättning, och avslår därför kundens krav.

Nämnden skriver också att kunden har godkänt villkor, där banken reserverat sig för driftstopp och störningar som kan göra att kunden inte kan lämna order.

LÄS MER:Wallenstam höjer elpriserna – men mindre än väntat

LÄS MER:Ny direktlinje startar mellan Landvetter och Belgrad

LÄS MER:Regiontoppen: Våra anställda ska inte ange papperslösa

ANNONS