Csaba Bene Perlenberg: Historien om Attendo är berättelsen om vår samtid

När Härryda-Posten rapporterar avslöjas berättelsen om vår samtid.

ANNONS
|

Säg Attendo och det är svårt att inte ha en åsikt. För tiotusentals anställda och boende runtom i Sverige är det stora vårdbolagets olika enheter och verksamheter en arbetsplats och ett hem. För många fler är Attendos verksamhet och olika skandaler på olika boenden ett rött skynke.

Få bolag har varit lika hårt granskade och uppmärksammade som Attendo. En del av det har med driftsformen och storleken att göra – när en och samma ägare driver liknande verksamheter i olika kommuner blir Attendo snabbt en stor måltavla. Missförhållanden inom kommunala äldreboenden rapporteras oftare som enskilda händelser, vilket är rimligt givet att det är olika huvudmän.

ANNONS

En annan orsak till att Attendo granskas av oss i press och media är att det är skattefinansierad verksamhet. Att den är vinstdrivande är ingen faktor som är avgörande för medias bevakning, men det är en stor anledning till att reaktionerna bland allmänhet och politiken blir intensiv. För de flesta finns det en moralisk aspekt i att vinst endast bör tas ut från verksamheter som sköter sig. Uppfattningen, rätt eller fel, om att vinst tas ut just på grund av att verksamheter missköts, är utbredd.

I Mölnlycke och Härryda kommun har Attendo Säteriet blivit en följetong efter konstaterade och uppmärksammade brister. Kommunen försöker för närvarande avsluta kontraktet för driften av äldreboendet. Av allt att döma är det en komplicerad historia som drar ut på tiden.

Att Härryda-Posten under veckan besökte äldreboendet är en del i vårt ansvar att ge en fördjupad bild av verksamheten. Anställda och boende ska självfallet få ge sin syn på skriverierna. Att det uttrycks kritik mot medias rapportering är förståeligt – och för oss är det självklart att den kritiken får utrymme även i vår tidning. Att vara föremål för granskande journalistik kan bitvis vara väldigt tufft. Icke desto mindre kommer Härryda-Posten att fortsätta granska och rapportera vid behov om missförhållanden, oavsett var de än må äga rum, i vilken driftsform de än må ha.

ANNONS

Det går dock inte att komma från att Härryda-Postens reportage från Attendo Säteriet belyste en detalj som är avgörande för att förstå vår tid. När en undersköterska på enheten riktar kritik mot nyhetsbevakningen avslöjas synen på de äldre:

”Med alla artiklar har det varit lite traumatiskt för våra kunder som bor här. De delar inte synen som vinklats i tidningen och de känner inte att de har fått göra sig hörda. Man har fått stötta sina kunder som läst det hemska som stått. Det har varit svajigt och vi har varit mycket tacksamma för hjälpen som vi fått.”

Kunder. Inte äldre, brukare eller boende. Kunder. Så avslöjas berättelsen om vår samtid i Härryda-Postens rapportering.

Tipsa oss gärna om du eller någon anhörig är utsatta i privat eller kommunal verksamhet. Även kunder har källskydd.

LÄS MER:Taklagsfest för Hindås vattenverk

LÄS MER:Helgtips i Härryda vecka 49: Mölnlycke storband, käpphästar och fotografi

LÄS MER:Nya ägare till villa i Hindås – 4 195 000 kronor blev priset

ANNONS