Västtrafiks nota: En halv miljon i ersättningar på två veckor

Stora ombyggnationer, olyckor och kopparstölder. De senaste två veckorna har inte varit lätta för Västtrafik som fått in 5 000 ersättningsansökningar till ett värde av en halv miljon kronor.
– Jämför man juni med tidigare år så är det jättehögt med 500 000 på två veckor, säger Malin Linekrans avdelningschef för Västtrafiks kundservice.

ANNONS
|

Den 19 juni gick Västtrafik över till sommartrafik och redan då förväntades säsongen bli utmanande. Stora ombyggnationer på populära sträckor var inplanerade då antalet resenärer minskar under sommaren. Och efter bara två veckor har ansökningar om ersättningar öst in.

Mellan den 19 juni och 2 juli har Västtrafik tagit emot 5 000 ersättningsansökningar som ska betalas ut. Något som de tagit höjd för när de satte årets budget.

– Vi tittar på åren som varit och försöker följa trender. Jämför man juni med tidigare år så är det jättehögt med 500 000 på två veckor men jag skulle säga att budgeten fortfarande ligger inom prognos, säger Malin Linekrans avdelningschef för Västtrafiks kundservice.

ANNONS

Oväntade utgifter

Under de två första veckorna så är det två dagar som sticker ut. Den 28-29 juni utgör drygt en tredjedel av alla ersättningsanspråk då långt över tusen personer ansökte om ersättning. Anledningen var två kopparstölder på sträckan mellan Göteborg och Vänersborg.

– Till följd av kopparstölderna har vi fått in 1 700 reklamationer och det motsvarar 160 000 kronor. Taxi och milersättning är inte klart så vi förväntar oss att det kommer bli en högre summa, säger Malin Linekrans.

En annan faktor som ställt till det för Västtrafik är att det inte går några tåg mellan Centralstationen och Mölndal då det utförs arbeten med Västlänken utanför Almedal.

– Det blir väldigt sårbart eftersom man från Mölndal in till stan behöver åka spårvagn. Det är helt enkelt fullt ibland och då blir det mycket förseningar, säger Malin Linekrans.

Uppmanar till ansökning

Vid ansökan kan resenären välja att bli ersatt genom tre olika sätt. Kontant, värdekod eller resecheck. Väljer resenären något av de två senare alternativen blir den ersatt med ytterligare 20 procent vilket därmed är det populäraste alternativet.

– Förväntar du dig eller blir du över 20 minuter sen till din destination så ska du ansöka om förseningsersättning. Alternativt ta taxi eller egen bil, säger Malin Linekrans.

ANNONS

LÄS MER:Skyddsjakt på varg i Hindås

ANNONS