Nu kan superlångtradarna rulla genom Härryda

På fredag öppnas nära 600 mil vägar för långa – upp till 34,5 meter – lastbilar. Bland annat på väg 40 i Härryda kommun, rapporterar nyhetsbyrån Newsworthy. Trafiken kommer tillåtas nå fem målpunkter inom Härryda kommun.
– Det ger en del minskande klimatpåverkan, säger kommunens trafikingenjör Petrus Sigvardsson.

ANNONS
|

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre än tidigare. Den 1 december öppnar de första svenska vägarna för långa lastbilar, eller fordonståg, på upp till 34,5 meter. Den nya längden är en del i Trafikverkets arbete med att öka effektiviteten i transportsystemet – mer lastyta per transport.

– På systemnivå räknar vi med att det ska minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent. Vi vet också att olycksfrekvensen är kopplat till antalet lastbilar – med färre lastbilar blir det färre olyckor, säger Calle Holmström, strategisk planerare på Trafikverket.

Till att börja med öppnas ett nästan 600 mil statligt vägnät vilket når ungefär 160 av 290 kommuner från Ystad till Haparanda. I Härryda kommun öppnas väg 40 och Trafikverket har tillsammans med Härryda kommun kommit fram till fem målpunkter där myndigheten godkänt anslutningsvägarna.

ANNONS

– Tidigare har det inte varit tillåtet för de långa forodna att köra på kommunens väg, men nu har vi tittat på ett antal verksamhetsområden och öppnat upp vägarna som leder dit. Det gäller Mölnlycke företagspark, Solstens industriområde, Bråta företagspark, Bårhults företagsparks och Björröd industriområde, säger Lena Johansson som är enhetschef för trafikverksamheten i Härryda kommun.

Finns det fler målpunkter som Härryda kommun tittar på för i framtiden?

– Vi håller på att kolla på flera områden som inte riktigt byggts ut än. Där ser vi en möjlighet för exempelvis Airport City, men det är inte utvecklat ännu, säger Härryda kommuns trafikingenjör Petrus Sigvardsson.

God effekt på klimatpåverkan

Enligt Calle Holmström på Trafikverket finns det inte några risker för trafiksäkerheten med de längre fordonen.

Transportstyrelsen har tagit fram föreskrifter om fordonen, och det är väldigt tydligt att de ska ha samma framkomlighet som andra lastbilar. Sedan gör vi det här på ett begränsat antal vägar än så länge, säger han.

Finns det risk för att gods som skulle ha gått på järnväg istället flyttar till vägarna?

– Vi tror att den risken är väldigt liten. Det handlar snarare om att transportsystemen utvecklas för att komplettera varandra.

Härryda kommuns trafikingenjör Petrus Sigvardsson ser också bara fördelar med det nya beslutet.

ANNONS

– De längre lastbilarna kommer att ha en möjlighet att ha mer gods per lastbil, och det ger en del minskande klimatpåverkan. Trafikverkets egna beräkningar är att koldioxidutsläppet för tunga fordon kommer minska med fyra till sex procent. I och med att de är längre och får mer gods i lastbilen ger det också en trafiksäkerhetsökande effekt, säger han.

Har Härryda kommun fått in några synpunkter eller kommentarer från invånare eller företagare?

– Inte än. Vi vet inte i vilken omfattning som de här större fordona kommer rulla i heller. I nuläget finns inte de fordona riktigt än i vårt trafiknät och det kommer bli en fråga framåt i tiden, säger Lena Johansson och Petrus Sigvardsson tillägger:

– Det beror också på företagen och hur stort behovet hos de är att köra de här långa lastbilarna. Det kommer bli en investeringskostnad som ligger hos dem också.

Vägarna kommer öppna upp för de nya lastbilarna under fredagen och enligt Calle Holmström är intresset bland åkerierna stort.

– I de kontakter vi har med åkeribranschen har jag upplevt att det finns ett stort intresse. Sedan har nog många velat avvakta med att beställa fordon innan allt är klubbat och klart. Jag tror på en successiv ökning av antalet långa lastbilar, säger han.

Långa lastbilar

1 december 2023 öppnar de första vägarna i Sverige för långa lastbilar (fordonståg) upp till 34,5 meter. Vägnätet består dels av cirka ett cirka 450 mil vägnät som tidigare pekats ut som lämpligt, dels cirka 140 mil statliga anslutningsvägar till detta. Dessa har identifierats tillsammans med de kommuner som på något sätt berörs av det utpekade vägnätet. Utöver detta tillkommer även de kommunala anslutningsvägar som identifierats i dialogerna.

Trafikverkets föreskrifter gäller de statliga vägarna, de kommunala vägarna tar respektive kommun beslut om.

Källa: Newsworthy

ANNONS