Kvinna anmäler flygbolag till ARN – får stöd

En Göteborgskvinna anlände ett dygn för sent till Bangkok. Detta efter förseningar på Landvetter. Nu väljer kvinnan att anmäla det holländska bolaget KLM till ARN, med stöd av en tredje part.

ANNONS
|

En kvinna i 60-årsåldern från Göteborg har anmält det holländska flygbolaget KLM Royal Dutch Airlines till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Det var i december förra året som kvinnan reste till Thailand. Hon mellanlandade i Amsterdam, men på grund av förseningar på Landvetter missade hon sitt tilltänkta flyg och anlände till Bangkok ett dygn senare än planerat.

Kvinnan framförde sina klagomål till flygbolaget redan i februari i år, men KLM hävdar att de inte är skyldiga att betala någon kompensation. Bolaget hänvisar till en EU-förordning som fastställer huruvida passagerare vid nekad ombordstigning, inställda flyg eller förseningar har rätt till kompensation.

Enligt förordningen har passagerare ersättningsrätt vid vissa typer av av förseningar och inställda flyg, såvida det inte ligger utanför flygbolagets kontroll.

ANNONS

Passagerare bars ut på bår

KLM hävdar att förseningen berodde på att ett inkommande flygplan dröjde, eftersom en passagerare behövde bäras ut på bår. Deras bedömning är att händelsen låg utanför bolagets kontroll och därför avslogs kvinnans begäran om kompensation.

Kvinnans plan lyfte därför drygt en timme för sent.

Kvinnan väljer alltså att nu anmäla bolaget till ARN med hjälp av en tredje part. Hon har vänt sig till ett bolag som specialiserar sig på flygpassagerares rättigheter, och de anser att flygbolaget är skyldiga till att betala kompensation enligt EU-förordningen.

Kvinnan begär en ersättning på 600 euro, vilket motsvarar ungefär 6800 svenska kronor.

LÄS MER:Ulrika Modéer från Mölnlycke är mäktigaste svensken i FN

LÄS MER:Wendelsbergs familjedag lockade hundratals besökare

LÄS MER:Skyltmax prisas för sitt arbete: ”Stolta”

ANNONS