Kritiken mot Västtrafik: Pressade körscheman och ineffektiv planering i Härryda

Taxichauffören Per kritiserar Västtrafik för tajta körtider och för att äldre inte får hjälp från dörren till taxibilen när planeringen inte funkar.
– De kräver massa utav oss men de gör ingenting själva, säger Per.

ANNONS
|

Han vill vara anonym, ”för man biter inte den hand som föder en”, därför kallas han för Per. Per har fått nog, han har kört taxi i flera decennier, men det senaste året har arbetsvillkoren förändrats till det sämre, enligt Per, som menar att stress och ineffektivitet i planeringen av sjukresor och färdtjänst dagligen orsakar problem för taxichaufförer. Och i förlängningen för äldre och rörelsehindrade.

– De kräver massa utav oss men de gör ingenting själva, säger Per och fortsätter:

Det var i samband med att den nya avtalsperioden började sommaren 2022 som det vände till det sämre enligt Per.

ANNONS

– Förra avtalsperioden hade vi körtider som var humana men nu är körtiderna så tajta att vi inte hinner med, man blir försenad väldigt ofta, säger Per och berättar att en körning mellan Mölnlycke och Landvetter förväntas ta tio minuter.

– Alla tycker likadant. Arbetsgivaren är ingen idé att prata med för de tycker att man ska köra och hålla käften.

Per har kört taxi i större delen av sitt liv och har erfarenhet av att jobba för flera olika trafikbolag.
Per har kört taxi i större delen av sitt liv och har erfarenhet av att jobba för flera olika trafikbolag. Bild: Malte Just

Ineffektivt system drabbar äldre och rörelsehindrade

Det som blev droppen för Per var när han såg äldre och rörelsehindrande gång på gång drabbas av – vad han menar är – ett ineffektivt system. För de kunder som är i störst behov av taxi och har allra svårast att ta sig fram för egen maskin, har hamnat i kläm. När dessa kunder beställer en taxi, förväntas det att taxibilen ska kunna köra ända fram till dörren. Tyvärr uppstår problem när bommar eller grindar hindrar bilarna från att nå fram till målet. I och med ett tidspressat schema och en bristande planering, så är det många taxichaufförer som får körningar av äldre, men kan inte köra ända fram till dörren – då de saknar nycklar.

– Vi som kör i kommunen har alltid haft bomnycklar till gårdarna men nu så kör taxibilar från hela länet här. Det kan komma en taxi från Skövde och de har ingen bomnyckel. Och istället för att lösa det problemet så skiter Västtrafik i problemet, säger Per som menar att informationen om bomnycklar helt enkelt tas bort från körningarna.

ANNONS

Konsekvenserna blir att körningarna ställs in, eller behöver bokas om och att äldre kan missa läkarbesök. Eller att de äldre får gå de extra meterna ut till bommen för att ta sin taxi. Problemet händer dagligen, enligt Per.

Per berättar om en äldre kvinna som han kört under en längre tid. Han har alltid kört henne ända fram, genom bommarna. Planeringen har tagit det i beräkning, men nu har de tagit bort all info om bomnycklar.

– Nu står det att hon ska gå från bommen och hon klarar definitivt inte att gå ut till bommen. Och då ringde jag och sa att jag kör in henne. Då sa de som planerar: ”Ja, det får du gärna göra men du får inte tid för det.”

Hur påverkar det här problemet ditt jobb?

– Ja, det blir jävligt jobbigt för det är mitt ansvar att se till att hon kommer hem. Man vill ju inte lämna folk på det viset, säger Per och tillägger att problemet inte löses av att boka om resan i sista stund, med ett fordon som exempelvis har en transport-rullstol.

– Man kan inte snyta fram en ny bil ur näsan bara så där, det blir förseningar för vederbörande, har de en tid att passa så missar de den.

ANNONS
Åsa Björk, kommunikationsansvarig för den anropsstyrda trafiken.
Åsa Björk, kommunikationsansvarig för den anropsstyrda trafiken. Bild: Thomas Harrysson

Västtrafik svar: Bommarna har blivit fler

Även Västtrafik har noterat en ökning av problem relaterar till bomnycklar, enligt Åsa Björk, kommunikationsansvarig för den anropsstyrda trafiken.

Ökningen tros dock inte bero på att chaufförer utanför Härryda kör, eller att ett pressat körschema gör att planeringen brister. Att externa chaufförer kör i Härryda är inget nytt, enligt Åsa Björk. Istället har Västtrafik sett att fler bostadsbolag väljer att installera bommar. Detta skapar en utmaning för taxichaufförerna och gör det svårare att komma fram till sina kunder.

– Vi har sett en utveckling där många bostadsområden sätter upp bommar för tryggheten. Tidigare har vi haft standardnycklar, men det blir allt fler speciallösningar. Ibland finns det inte ens nycklar att tillgå, utan man arbetar med andra system, säger Åsa Björk.

Men om bomnyckel saknas tvingas äldre då gå trots att de kanske inte borde, eller kan det hända att resorna ställs in?

– Vi har ju rutiner för detta. När det gäller bom, så har det alltid varit ett problem med detta. Vi planerar resan utifrån kundens förutsättningar, man kan exempelvis få fordon med transport-rullstol. Då ska det stå i den skrift som vi fått från kommunen att det finns bom på fastigheterna. Om man har missat det, vilket kan hända, då kan man ringa och så hittar vi en lösning.

ANNONS

Men taxichauffören Per köper inte Åsa Björks resonemang:

– Det låter väldigt fint, men det stämmer inte. Vilka rutiner hon pratar om vet jag inte. Vi får ingen information, menar Per som inte heller känner igen sig i Åsa Björks resonemang om att allt fler speciallösningar skulle orsakat bom-dilemmat.

– Nästan alla bostadsbolag har en standardnyckel, för ambulanser måste ju komma in. Det är utsocknes bilar som kör i högre utsträckning i Härryda kommun – det är det som är problemet, enligt Per.

Anropsstyrda resor med Västtrafik

Västtrafik ansvarar för samordningen av anropsstyrda resor i Västra Götalandsregionen. Det kan exempelvis vara sjukresor åt äldre som ska ta sig till ett läkarbesök. Västtrafik ansvarar för sjukresor och färdtjänst åt 45 av regionens 49 kommuner. För att tillhandahålla den nödvändiga fordonsflottan för dessa resor, genomför Västtrafik upphandlingar med olika trafikföretag. För närvarande samarbetar Västtrafik med elva avtalspartners som tillsammans täcker hela regionen. Nuvarande avtalsperiod sträcker sig från juni 2022 och fyra år framåt.

ANNONS