Härryda kommun brister i kontroll av bisysslor

Revisionen lyfter ett varningens finger efter att det framkommit att kommunen brister på tre punkter i hanteringen av bisysslor hos anställda.
– Det var inte riktigt bra tyckte vi, säger Ingegerd Helén (S), ordförande för kommunens revisorer.

ANNONS
|

Ett av ärendena under torsdagens sammanträde i Härryda kommunfullmäktige är revisionsberättelsen för 2022. En del av den är bolaget PwC:s rapport med en granskning av den interna kontrollen av bisysslor hos kommunens anställda.

I rapporten framkommer det att kommunstyrelsen brister kring huruvida det finns riktlinjer och rutiner, intern kännedom och kontroll av i vilken utsträckning som bisysslor förekommer, samt i vilken utsträckning det förekommer att anställda har engagemang i näringsverksamheter som bedriver affärer med Härryda kommun.

Bland annat visar rapporten att 500 anställda förekommer i Bolagsverkets register. Det motsvarar 16 procent av de anställda i Härryda kommun. Vanligast är engagemang i privata aktiebolag och enskilda firmor. Efter närmare utredning framkom att 115 av dessa engagemang inte var kända för kommunen.

ANNONS

Ny e-tjänst: del av lösningen

Granskningen visar också att det saknas ett systematiskt arbetssätt, kontroller och tillräckliga rutiner för att kontrollera att otillbörliga inköp inte sker av näringsverksamheter där anställda kan ha ekonomiska intressen.

Revisorn Ingegerd Helén (S) har haft sitt uppdrag i en mandatperiod, och har inte varit med om att den här typen av brister rapporterats tidigare. Hon betonar att revisionen kommer att diskutera huruvida de ska granska det här vidare eller inte.

– Det här är en antydan till att det inte är riktigt bra. Det är ett litet varningstecken, säger hon.

Sju rekommendationer har lämnats över till kommunen. Fyra av dem kommer kommunen att genomföra, enligt kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M). Bland annat ska en ny e-tjänst skapas.

– Alla medarbetare kommer få information kring regelverket och att man har informationsskyldighet. I samband med att e-tjänsten skapas ingår också att rutiner och riktlinjer ses över, säger han och fortsätter:

– För de tre andra åtgärderna är förvaltningens bedömning att de kräver omfattande administrativt arbete att genomföra och eller upprätthålla rutin för och bedöms inte ge den önskvärda effekten i förhållande till den arbetsinsats som krävs.

Det här är en bisyssla

Enligt Lagen om offentlig anställning får inte en arbetstagare ha någon anställning, något uppdrag eller utöva verksamhet som kan rubba förtroendet för hens eller någon annan arbetstagares opartiskhet i arbetet. Arbetstagaren får inte heller utföra sådan verksamhet som kan skada myndighetens anseende. Det är arbetsgivarens uppdrag att informera om när en bisyssla är otillåten och arbetstagaren ska lämna de uppgifter som behövs.

LÄS MER:Här kan du fira Valborg i Härryda kommun

LÄS MER:Hindåsbor föreslår: ”Gör en park på Bocköhalvön”

LÄS MER:Boende i Landvetter känner sig nedtystade – kan ej kommentera på Instagram

ANNONS