Grannar i Landvetter förvånades över plötslig avstängning av Backavägen: ”Inte haft möjlighet till dialog”

Nyligen togs de första spadtagen på den väg som ska leda till den nya stadsdelen Landvetter Södra. För de boende på Sandvägen i Landvetter har byggstarten krävt rejäla omvägar med bil då Backavägen blockerats när nya Magasinsvägen ska anläggas. Många av de boende är nu besvikna på att de, vad de menar, inte kunnat ha någon dialog med Härryda kommuns tjänstemän.
– Till slut blir man uppgiven, säger Brita Dermark, boende på Sandvägen.

ANNONS

Ett stort område med skog vid Backavägen i Landvetter har avverkats och arbetet med att förbereda inför bygget av den nya Magasinsvägen har börjat uppe i branten. Grävmaskiner och byggbaracker vittnar om arbetet som nu genomförs.

I slutet av februari möttes de som bor i närheten av en orange skylt som meddelade att det är totalstopp för biltrafik efter järnvägsövergången fram till den 31 oktober. Det finns möjlighet att gå och cykla förbi inhägnaden.

För grannarna på Sandvägen som vanligtvis brukar köra över järnvägsspåren innebär avspärrningen en omväg på fyra kilometer enkelväg när de nu behöver köra runt via Backa östra.

ANNONS

En av dem som berörs är Brita Dermark. Hon är mycket kritisk till hur Härryda kommun har hanterat det.

– Det blir många som får problem. Det får man hacka i sig. Vi är medvetna om att det inte görs på en kafferast. Men vi hade gärna haft en dialog för vi hade kunnat ha andra idéer på hur man hade kunnat lösa det. Men vi har inte haft möjligheten till dialog, det är det som är det största problemet, säger Brita Dermark.

Hon har kontaktat flera tjänstemän men upplever inte att det funnits dialog.

– Till slut blir man uppgiven, säger Birta Dermark.

Enligt henne har informationen på hemsidan varken specificerat när Backavägen skulle spärras av eller hur lång tid den skulle vara avstängd.

– Bestörtningen blev stor när det framstår att blev en så lång avstängning, säger Brita Dermark.

Entreprenören knackade på

Bilden att det varken funnits tillräckligt med information eller möjlighet till dialog delas av grannarna Marita Andersson och Bengt Bengtsson. Marita Andersson bor med sin familj närmast byggnadsplatsen. Hon fick kännedom om hur arbetet ska gå till av entreprenören Veidekke entreprenad.

– Nu känns det mycket bättre eftersom jag fick prata med dem. De gick runt till oss grannar. Det är jättetrevligt men kommunen borde gjort det. Det är mycket man varit frustrerad över. Får man veta och får chansen att fråga hade man mått mycket bättre. De har en ovilja att förstå problematiken som det blir för oss i vardagen. Vi fick inte reda på något i förväg. Vi såg bara att de satte upp skyltarna, säger Marita Andersson.

ANNONS

Hon förklarar att hennes sambo var på ett informationsmöte angående projektet för tre år sedan.

– De lyssnade, men det är inte så att det vi sa hjälpte, säger Marita Andersson.

Bengt Bengtsson blev chockad när han såg skylten.

– Jag accepterar att det är en arbetsplats. Det är inte så. Men sättet det gjorts på, utan att förvarna oss boende, tycker jag är väldigt dåligt. Inte ett ord har de sagt, varken brev eller muntligt, säger han.

På vilket sätt har du försökt föra dialog med kommunen och vad har responsen varit?

– Jag har pratat med projektledaren och det var ingen dialog att få, det var bara punkt slut så här är det, säger Bengt Bengtsson.

Projektledaren: ”Jag förstår inte varifrån den här kritiken kommer”

Rafed Baban är projektledare på Härryda kommun och den som är ansvarig för ombyggnationen. Han menar att kommunen har informerat väl och i god tid.

– Vi har gått ut med information om avspärrningen innan de fysiska åtgärderna var på plats. Det gör vi alltid när det berör människor på det här sättet. Det har legat ute på hemsidan, säger Rafed Baban.

Han är medveten om att projektet för med sig problem.

– Jag kan förstå att det blir besvärligt när man stänger av vägen men vi gör detta för att kunna utföra vårt arbete. Vi gör det för att det är nödvändigt, inte för att förarga, säger Rafed Baban.

ANNONS

Grannar upplever att de inte har blivit lyssnade på.

– Jag håller inte med. Vi tar tacksamt emot synpunkter. Jag förstår inte varifrån den här kritiken kommer. Vi behöver ha hela den ytan för att kunna utföra jobbet. Vi har tänkt och tittat på olika förslag också, för det är inte önskvärt att stänga av hela bredden av Backavägen, men hela bredden behövs för arbetet och säkerheten på plats, säger projektledaren.

Vilka rutiner har kommunen för dialog i den här typen av projekt?

– Vi har alltid våra kommunikationsplaner vid projekt. Entreprenören ska gå ut i god tid innan och informera om särskilt störande aktiviteter. De som är direkt berörda tar vi direkt kontakt med och vi uppdaterar generell information, men även projektspecifik information på kommunens hemsida.

Det låter som information, men gällande dialog?

– Det har vi och har haft. Det gör vi mycket tidigare när vi ligger i planeringsfasen. Då kallar vi alla intresserade i området till olika träffar där vi redovisar vad vi har jobbat fram och vad som är på gång och har en dialog om det fortsatta arbetet. Vi skapar delaktighet och samverkan tidigt, säger Rafed Baban.

Under torsdagen uppdaterade Härryda kommun sin hemsida med information om att sprängningar kommer att genomföras vid den nya Magasinsvägen större delen av 2023. En del av Backavägen, mellan Sandvägen och Prästgårdsvägen, är avstängd för fordonstrafik fram till oktober.

ANNONS

LÄS MER:Nu har det unga laget chans på allsvenskan

LÄS MER:Rusning till hemvärnet – 800 procent fler sökte till Älvsborgsbataljonen

LÄS MER:10-åriga Hektor i Hindås om statsminister Ulf Kristerssons mejlsvar: ”Konstigt!”

ANNONS