Boende upprörda över Västtrafiks beslut om kortad busslinje

Boende mellan Eskilsby och Sandsbacka blir helt utan linjetrafik när Västtrafik drar om linje 620. Beslutet träder i kraft redan i december och många är mycket kritiska till beslutet.
– Det blir ju att gå tre kilometer, säger Alf Dagerås, som bor vid ändhållplatsen.

ANNONS
|

Nyligen meddelade Västtrafik att de tagit beslut om att dra in en stor del av busslinje 620 mellan Landvetter och Sandsbacka. Bussen får en ny ändhållplats och den drygt sex kilometer långa sträckan mellan Eskilsby och Sandsbacka blir nu helt utan linjetrafik.

Västtrafik motiverar i huvudsak beslutet med att det inte är trafiksäkert att vända vid den nuvarande ändhållplatsen, och att det har blivit särskilt svårt sedan de upphandlat nya, större bussar.

Stor påverkan för boende

Sedan beslutet blev känt har Härryda kommun uttryckt sig mycket kritiskt till förändringen och skriver bland annat i ett pressmeddelande att ”Den uppkomna situationen har inte hanterats bra av Västtrafik med följden att kommunens invånare drabbas”.

ANNONS

Men allra mest kritiska är nog ändå de boende utmed sträckan, som nu blir helt utan linjetrafik. Flera personer som Härryda-Posten pratar med berättar att förändringen kommer få stora konsekvenser för dem i sin vardag.

”Vi tycker att det är orimligt att VT (Västtrafik, reds. anm) inte informerar i god tid inför en så stor förändring. Folk kan behöva flytta/byta jobb/köpa bil, det här är en liten förändring för VT men för oss som bor här får det stora konsekvenser!” skriver en boende i ett meddelande till Härryda-Posten.

Andra menar att de har valt att flytta just dit för att det faktiskt finns en bussförbindelse mot Göteborg, någonting som nu alltså försvinner.

Tar sig inte hem från jobbet

Gerda Dagerås bor i Sandsbacka, nära den nuvarande ändhållplatsen. Hon har inget körkort och tar bussen varje dag för att komma till jobbet i Tahult. När det nya beslutet träder i kraft om 2,5 månad kommer hon i stället bli helt beroende av sin man.

– Då måste jag alltid åka med min man till jobbet. Och sedan kommer jag inte hem igen, för närtrafiken börjar inte gå förrän halv fyra och jag slutar klockan ett, så då får jag sitta i Landvetter och vänta två och en halv timme varje dag.

ANNONS

Gerdas son, Alf Dagerås, 16, berättar att han nu kommer bli tvungen att promenera till en annan hållplats längre in på vägen, drygt tre kilometer bort. Dessutom kommer han behöva släpa på en del packning i och med att han veckopendlar till Strömma naturbrukscentrum, där han bor på internat.

– Jag har en hel väska med kläder, dator och så. Det är inte ens enkelt att göra det nu, säger han och syftar på att det kommer bli tufft att promenera sträckan i vinter med tanke på hur vägen sköts vintertid.

– Det är ofta när det har kommit snöfall att det ligger kvar hela morgonen och förmiddagen, fyller Rickard Folkerman i, som också bor i Sandsbacka.

Rickard Folkerman, som bor i Sandsbacka, är mycket kritisk till beslutet.
Rickard Folkerman, som bor i Sandsbacka, är mycket kritisk till beslutet. Bild: Sofia Bednarek

Krångligt för barnen

Rickard flyttade till Sandsbacka för nio år sedan. Han nyttjar personligen inte bussen för tillfället, men tänker på hur det blir för hans barn i och med förändringen.

– Det blir ju dyrare när man plötsligt måste köra ungarna mer när de blir större och har behov av att komma ut och hitta på grejer med kompisar.

Samtidigt som han är kritisk till beslutet, är han medveten om att en del chaufförer tycker att det är svårt att vända i korsningen.

– Vid ett tillfälle såg vi hur bussen backade rakt in i det här hörnet. Och de har ju flera gånger backat rakt på stenarna här, säger han och pekar på vallen utmed vägen.

ANNONS

Han berättar att han flera gånger har behövt rycka ut med traktorn och dra upp bussar som kört fast i diket.

– Vissa av chaufförerna som kör har ju inga problem, men så kommer det någon som bara har kört rakt fram och inne i stan och aldrig har behövt backa eller så och ska vända här i mörkret.

Och just att det är väldigt mörkt där bussen ska vända är någonting de har påtalat för kommunen.

– Det är dåligt upplyst här i korsningen. Du har den lyktan där, säger han och pekar på den enda ljuskällan i närheten av hållplatsen.

Hoppas att Västtrafik ska förlänga linjen

Förutom bättre ljus har de boende i området även haft uppe som förslag att bredda infarten, så att det blir lättare att vända där.

– Det var ju föreslaget när bussbolaget var här ute och kollade. Och det har vi som markägare gett tillåtelse till, säger Rickard.

Kommunen har undersökt möjligheten att bredda vägen, men har inte fått tillåtelse från Trafikverket att göra detta, vilket krävs i och med att en av de korsande vägarna är statlig.

Men den åtgärd de helst skulle se är att Västtrafik drar om linjen så att den fortsätter tre kilometer förbi den nuvarande ändhållplatsen, till väg 156, och i stället vänder där. Gerda berättar att bussen gick så tidigare och att hennes uppfattning är att det då var fler som nyttjade den.

ANNONS

– Om de skulle sätta in en buss mellan Inseros och Vägskillnaden eller Stora Övattnet så kan man sedan därifrån varje kvart ta en buss till Göteborg, säger hon.

Rickard håller med om att det hade varit den bästa lösningen:

– Det hade varit det bästa att få en förlängning på turen. Då får man ju fler resenärer även om den i sig tar längre tid att köra. Du får ju högre nyttjandegrad.

LÄS MER:Vägen för smal – Västtrafik stryker bussträcka

LÄS MER:Västtrafik försvarar indragen sträcka för buss 620: ”Inte trafiksäker”

LÄS MER:Beslut om Bocköhalvön kan vara ett steg närmare

ANNONS