Csaba Bene Perlenberg: Tågfrågan är avgjord – men därför har det bara börjat i Härryda

Järnvägsöverenskommelsen måste fortfarande antas av alla parternas fullmäktigen. Och så finns den lokala opinionen, skriver Härryda-Postens chefredaktör Csaba Bene Perlenberg.

ANNONS
|

Det var osäkert in i det sista. Men till slut kunde landshövding Sten Tolgfors i fredags presentera ett slutförslag som alla kunde stå bakom. Till och med Härryda.

Det handlade inte bara om den konkreta stridsfrågan kring exakt hur Härryda skulle kunna kopplas på en förbättrad, och snabbare, järnvägsförbindelse mellan Göteborg och Borås. Som vanligt när det handlar om förtroendevalda handlade det just om – politik.

Ibland är oron för att lyckas större än rädslan av att misslyckas.

Till sist var det en före detta moderat försvarsminister (Tolgfors) som fick med en moderatstyrd kommun i en tid när Sverige styrs av en M-ledd regering. Alla andra kommunala parter samt regionen är just nu S-styrda.

ANNONS

Härryda fick en hel del beröm när överenskommelsen väl kunde presenteras. Till och med Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé, som varit i svavalosande ordstrid med Härrydas kommunstyrelseordförande Per Vorberg (M), gav uppskattande ord.

Till sist ville inte Härryda bli Svarte Petter i en historisk regionfråga. Men det kostade något som Härryda suktat efter länge – att hela kommunen ska ingå i Västtrafiks zon A.

Och att den rödgröna oppositionen ledd av Patrik Linde (S) krokat arm med det M-ledda alliansstyret i Härryda och Per Vorberg (M) har varit en viktig signal för att skicka budskapet om blocköverskridande, parlamentarisk enighet i Härrydas kommunalfullmäktige.

Frågan är om det hjälper mot den delen av Härrydas befolkning som vässar högafflarna. På sociala medier har upprördheten varit stor över överenskommelsen. Anledningen stavas: tunnelanslutning och Västlänken.

Men ytterst handlar inte järnvägsfrågan om enbart om bättre kommunikationer. Det handlar om vilket Härryda som Härrydas invånare vill se.

I Göteborg har Västlänken skapat stora politiska sår. Och i Härryda har Sverigedemokraterna länge dragit folkomröstningskortet – utan att dra igång en kampanj för att slå mynt av sin opposition. Om upprördheten på exempelvis Facebook i olika lokala grupper kan överföras till en namninsamling återstår att se. Detsamma gäller för om det blir en folkomröstning.

Att SD inte dragit igång den INNAN överenskommelsen slöts i förra veckan kan möjligtvis vara för att partiet ser frågan som en tacksam oppositionsfråga inför valet 2026.

ANNONS

Därtill måste ju överenskommelsen antas av varje enskild kommuns fullmäktige (samt regionen). Lokala opinioner kan vara brutala mot stora projekt som uppfattas som tondöva. Samtliga parter är därför måna om att slutliga beslut fattas innan nästa val.

Men ytterst handlar inte järnvägsfrågan enbart om bättre kommunikationer. Det handlar om vilket Härryda som Härrydas invånare vill se.

Antingen en kommun som växer med fler bostäder, fler och nya Härrydabor som kan bidra till välfärden i kommunen och som lättare kan ta sig till och från Göteborg och Borås för arbete och studier med snabb järnväg.

Eller ett Härryda som riskerar hamna efter ett växande Västsverige och alla de fördelar och växtvärk det för med sig.

Den frågan måste besvaras av både de som är för järnvägsutvecklingen – och de som är mot den.

LÄS MER:Ny järnväg Göteborg-Borås har fått grönt ljus – Härryda hyllas

LÄS MER:Ultimatum och JO-anmälan – nu väntar slutbesked från landshövdingen: ”Löper ut”

LÄS MER:Landshövdingen förnekar ultimatum gentemot Härryda: ”Stämmer inte”

ANNONS