Csaba Bene Perlenberg: När PR-kampanjer blir nyheter måste journalistiken stå pall

Varumärkesutspelen har haglat under de senaste veckorna. Medier måste både rapportera och granska.

ANNONS
|

Rubrikerna har varit många de senaste veckorna kring olika matvarujättars utspel om sänkta priser. När människors pengar räcker till allt mindre i takt med att inflationen bitit sig fast och de mest basala vardagsinköpen helt plötsligt blir en fråga om prioriteringar har det därför varit tacksam grund för utspel.

Först ut var, som även Härryda-Posten rapporterat om, Lidl. Förra veckan meddelade den tyska livsmedelskedjan att de skulle ”ta sitt ansvar” och frysa eller sänka priserna på över etthundra varor. På måndagen kom gensvaret i ett pärlband av pressmeddelanden från de svenska aktörerna. Ica, Hemköp och Coop meddelade snabbt att de följde efter på olika vis.

ANNONS

För massmedia, som ofta skyr att låna ut sig till diverse varumärkesprojekt, blev det snabbt nästintill helt omöjligt att inte rapportera om de olika utspelen och kampanjerna, med flitiga omnämnanden och publicering av de olika kedjornas namn. Bildsättningar med butiker, logotyper och produkter användes flitigt i den allmänna rapporteringen. De olika kedjornas kommunikationsavdelningar och inhyrda PR-byråer gnuggade säkerligen händerna. Helt plötsligt blev deras varumärken toppnyheter, vars exponeringsvärde inte går att underskatta.

Tidningar och andra medier måste vara mer än bara förmedlare av pressmeddelanden och välregisserade utspel.

Ur ett lokalt perspektiv har det stort allmänintresse när en aktör i det lokala samhället sänker priserna på sitt sortiment. Men det är också viktigt att höja blicken. Just därför intervjuade Härryda-Posten bland annat PR-gurun Jessica W Sandberg som fick ge sin syn på Lidls prisutspel (26/3). När hon fick frågan varför Lidls utspel om sänkta priser fick så stort genomslag och utrymme i svenska medier, svarade hon såhär:

– Det enkla svaret är för att de var först och för att övriga matvarukedjor är tondöva och inte förstår kommunikationens kraft.

Vi frågade även Härrydabor och andra kunder som handlat på Lidl i Mölnlycke vad de själva tyckte om prissänkningarna. Maria, 70, som tagit sig från Mölndal för att handla, var inte nödvändigtvis imponerad (27/3).

ANNONS

– Jag tycker Lidl är dom som har höjt priset mest, jag har upplevt det så. Att dom har smyghöjt väldigt mycket. Kanske lite mer än de andra.

Människor måste äta. Prisfrågan är, precis som drivmedelsfrågan och elpriserna var under valrörelsen, en mycket laddad politisk fråga som har direkt påverkan på människor i deras vardag. Men tidningar och andra medier måste vara mer än bara förmedlare av pressmeddelanden och välregisserade utspel från företag som är vinstdrivande och som agerar på en konkurrensutsatt marknad. Att fråga konsumenter och prata med experter är en självklar del av den massmediala kostcirkeln. Det är vår uppgift att granska, skildra och förklara varför den här typen av utspel görs och hur de påverkar konsumenterna.

LÄS MER:PR-experten: ”Lidls kampanj är briljant”

LÄS MER:Coop sänker priserna på grönsaker och frukt

LÄS MER:Så här tycker Härrydaborna om Lidls nya priser

ANNONS